Hermansen tar kunder tilbake

Etter å ha fredet konkurrentene på det norske fast-telefonimarkedet har Telenor satt i gang opphentingen av tapte kunder. Selskapet har klart å begrense fallet i markedsandeler.

- Vi har lykkes med strategien om å ta tilbake tidligere kunder, sa konsernsjef Tormod Hermansen fredag da han presenterte selskapets årsresultat for år 2000.

Hermansen fortalte at Telenor mer eller mindre hadde latt det innenlandske telemarkedet frede de første årene for å la konkurrentene få anledning til å ta kunder. I fjor sommer bestemte Telenor seg imidlertidig for å endre på strategien, og har i hele høst forsøkt å selge seg inn til kunder som var mistet til andre teleselskap.

Denne strategien har ifølge Hermansen lykkes ved at den fallende markedsandelen har stanset.

Ved inngangen til år 2001 lå Telenors markedsandel målt i trafikkminutter på 82 prosent, mens den til andre og tredje kvartal falt til 79 og 78 prosent. Innføringen av "fast forvalg" fase to i fjerde kvartal, førte til en engangsavskaling på fire prosentpoeng. Dette gjaldt i hovedsak andre selskaps internettkunder, som nå faktureres utenfor Telenor. Selskapet beregner i dag markedsandelen å ligge rundt 73 prosent.

- I dag har vi rimelig kontroll med vår markedsandel, sier Hermansen.

Til toppen