Hevder å ha tapt 609 mill. på kodetyveri

Dagbladet med nye beregninger i saken mot VGs Nettby-gründer.

Dagbladet hevder at utvikleren og gründeren bak deres sosiale nettjeneste Blink stjal med seg kildekode, da han i 2006 gikk over til VG og startet konkurrenten Nettby.

For dette har Dagbladet tidligere beregnet å ha tapt opptil 413 millioner kroner. Nye beregninger utført på oppdrag fra Dagbladet oppjusterer summen kraftig.

Ifølge en rapport skrevet av to professorer og en førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole kan Dagbladet ha tapt opptil 609 millioner kroner på Nettby, skriver E24.

- Vi har gjort en økonomisk analyse av markedet for sosiale medier, og har fokus på de norske nettsamfunnene. Så har vi estimert de ulike konsekvensene av at Dagbladets nettsamfunn ble utradert på veldig kort tid, sier professor Øystein Foros ved Handelshøyskolen til E24.

I begynnelsen av 2008 saksøkte Dagbladet sin tidligere ansatte for det påståtte kodetyveriet. Siden har saken rullet og gått i rettsapparatet.

Dagbladet har vunnet frem i flere innledende runder, og i forrige måned avgjorde lagmannsretten at Nettby må utlevere kildekoden til Dagbladet.

- Kildekoden er naturligvis et viktig bevismiddel for å opplyse saken, sa konserndirektør i Dagbladets eier Berner-gruppen, John Arne Markussen til digi.no den gangen.

Kristiansen nekter kategorisk for at han skal ha kopiert kildekode fra Blink. I et lengre intervju med digi.no forteller han dessuten at Blink glemte å ta kopi av sin egen kildekode da han ble anklaget for tyveri i 2006.

Dagbladets nye tapsberegning vil ventelig legges frem som dokumentasjon for retten når rettsaken mot Kristiansen skal opp i Oslo tingrett i september.

Summen er imidlertid ikke det samme som et tallsfestet krav fra saksøker.

- Vi har operert med en skjønnsmessig beregning av våre tap, og vi vil overlate til retten å foreta en skjønnsmessig vurdering, sier konsernredaktør John Arne Markussen til E24.

    Les også:

Til toppen