Hevder å revolusjonere trykkerisalg

En svensk gründerbedrift mener trykkerier kan spare tusenvis av kroner på å auksjonere oppdrag via Internett. Samtidig får kjøpere av trykksaker en nordisk oversikt over ulike tilbydere av tjenester.

I august lanserer www.printoffer.com sitt trykkerikonsept i Norden etter å ha startet i hjemlandet Sverige før sommeren. Ifølge en pressemelding har de to gründerne Per Olof Alm og Bjørn Kronvall etter to måneder skaffet seg over 150 reklamebyråer og bedrifter - pluss rundt 55 bedrifter i nettverket.

Når konseptet nå utvides til Norden, regner de med en stor økning i antall tilbud.

Konseptet til de to svenskene er enkelt; ved å kople selger og kjøper sammen får man et marked der alle ledd kan tjene på salg og kjøp. Aktører som skal kjøpe, legger ut sine etterspørsler på nettet gratis. Aktører som selger sine trykkeritjenester kan kutte ut egne selgere og hente inn tilbud via nettet. Og som mellomledd får meglerne en medlemsavgift fra trykkeriene.

Printoffer.com tar 12.000 kroner i året fra trykkeriene for å være med i nettverket. Alm og Kronvall hevder at dette er en billig avgift for å være med i nettverket.

- Å få inn et tilbud via Internett koster rundt regnet 20 kroner per tilbud. På den tradisjonelle måten, med egne trykkeriselgere, er kostnaden omtrent 100 ganger større, hevder Bjørn Kronvall i pressemeldingen.

Regnestykket til Printoffer.com går ut fra et volum på 600 forspørsler til trykkeriene via Internett i året. Uansett forespørsel vil årsavgiften føre til at trykkeriene betaler litt over 30 kroner dagen for å være med på konseptet.

Systemet gir alle interesserte trykkeri en gratis tesperiode på 20 dager. Systemet er basert på at deltakerne i nettverket mottar en e-post hver gang det kommer inn en forepørsel om oppdrag. Trykkeriene får et passord der de kan gå inn på forespørselen og eventuelt sende et tilbud.

Ifølge Kronvall kan tilbudet skreddersys og egne profiler for de enkelte trykkeriene legges inn. Dette vil gjøre det enklere for trykkeriene å motta de "rette" forespørslene.

Kronvall mener likevel ikke at konseptet vil bli nådestøtet for salgskorps som selger trykkerioppdrag. Han tror tvert i mot at de vil få et godt arbeidsverktøy, og selgerne vil kunne utvikle relasjoner og service. Etter at tjenesten denne måneden lanseres i Norge, Danmark og Finland, skal det på sikt etableres i større deler av Europa.

Til toppen