Hevder Lotus igjen øker mot Microsoft

IBM forteller at over 12 000 bedrifter har nylig kjøpt sine første Notes/Domino-lisenser.

Rivaliseringen mellom IBM og Microsoft om e-postbrukere i bedriftsmarkedet kan ha gått inn i en ny fase, der IBM kaprer kunder fra Microsoft. Det er i hvert fall slik IBM selv ser det, i forkant av sin store kundesamling Lotusphere i Orlando.

I en pressemelding sier IBM at i de 15 månedene fram til utgangen av tredje kvartal 2008, kjøpte over 12 000 bedrifter og organisasjoner sine første Notes/Domino-lisenser.

Lotus-sjef Bob Picciano sier det nå pågår et skifte i retning åpen programvare som gjør det enklere for brukere å finne hverandre, samarbeide og lage nye løsninger.

– Det er nå ingen vei tilbake. Selv vår største konkurrent prøver å heve banneret for åpne standarder som vi har stått ved i mange år, sier Picciano, med klar adresse til Microsoft.

Ifølge IBM bruker over halvparten av USAs hundre største selskaper Notes/Domino i en eller annen form. Notes/Domino skal også være i bruk i over 80 prosent av «de største bankene, forbrukerleverandørene, elektronikkprodusentene, forsikringsselskapene, legemiddelprodusentene og telekomselskapene». De sier i klartekst at veksten til Notes/Domino de siste fire årene har gått på Microsofts bekostning.

Økonomiske forhold skal være en viktig årsak til at flere bedrifter har vraket planer om å oppgradere til Exchange, og heller satse på de nyeste utgavene av Notes/Domino.

– I noen tilfeller har kostnadene ved å oppgradere Notes/Domino vist seg å være 20 prosent eller mindre enn en overgang til Exchange, heter det.

Coca-Cola og Banco do Brasil er blant dem som skal ha gjort denne typen erfaring.

Blant selskaper som har bestemt seg for å standardisere helt på Lotus framfor Microsoft Exchange er Minolta, Toshiba og Hitachi.

IBM tror denne trenden vil forsterkes av deres evne til å utvide grunnleggende e-posttjenester med allsidige samarbeidsordninger, evnen til levere identiske funksjoner til pc-er med andre operativsystemer, som Mac og Liinux, og etter hvert også evnen til å kunne levere slike tjenester gjennom nettskyen. IBM peker blant annet på at Microsoft hittil ikke har produkter for sosiale nettverk tilpasset bedrifter.

    Les også:

Til toppen