His master's voice

Et prosjekt her i Silicon Valley er en såkalt Internet stemmeportal, kalt TellMe. Du ringer et nummer, spør om hva det skal være og får svar av en syntetisk datastemme. For å få USA-basert venturekapital-finansiering er det fortsatt såkalt "disruptive technologies" som lettest får funding.

Etter en liten rundtur i Norge og Italia er det lett å miste oversikt over hva som skjer i Silicon Valley. Selv med relativt ok internettilgang via bærbar blir det mest email som behandles og lite web surfing. Min kollega Rune Nilsen har derfor sendt meg noen ord fra USA om internett-portaler som snakker til deg med syntetisk stemme.

Sist uke skrev vi noen ord om alle milliardene som for tiden er saltet ned hos USAs venturekapitalister (VK) og ikke blir brukt til investeringer. For å få USA-basert VK-finansiering er det fortsatt såkalt "disruptive technologies" som helst får funding - det vil si et prosjekt som ikke er såkalt "me to", men som er noe nytt og som kan enten skyve eksisterende konkurrenter av banen eller som gir en alternativ "disruptive" anvendelse av teknologi. I tillegg må inntjeningspotensialet ligge i milliardklassen, gitt at du vil ha funding fra de mest prestisjefylte VK-ene (utfyllende forklaringer rundt "me to"- og "disruptive"-begrepene behandles gjerne per email).

Et prosjekt her i Silicon Valley er en såkalt Internet stemmeportal, kalt TellMe: Du ringer et telefonnummer og spør om det du måtte lure på. Så får du svar av en digitalnasalt pratende datamaskin. Selv om min 13-årige datter ofte klager over min engelske dialekt, så forstår som oftest denne datamaskinen meg - og det er mer enn de lys levende damer og menn på telefonopplysningen gjør (da må jeg som oftest stave, s-a-k-t-e, det jeg ber om et svar på)...

TellMe henter sin informasjon fra Internett, så informasjonen skal være oppdatert så lenge Internet er oppdatert. Så langt har TellMe mottatt tilsammen 2,2 milliarder norske kroner i venturekapital. Siste kapitalpåfylling fikk de mot slutten av fjoråret. Stemmeportalene har potensial i seg til å forandre dagens "disruptive" teknologier, det vil si hvordan man bruker telefon/mobil og hvilke muligheter dette representerer. Kort fortalt så fungerer en stemmeportal nesten som en vanlig internettportal, som f.eks. sol.no eller yahoo.com, men i stedet for å lese innholdet på skjermen får du søkeresultatet opplest i øret.

Innholdet er mye mer begrenset enn hva man finner på en vanlig nettportal, men teknologien utvikles raskt og følgelig også tilbudet. I dag kan man ved å bruke disse tjenestene f.eks få opplest sine e-post-meldinger, nyheter, aksjekurser, viktige trafikkmeldinger osv. De mest avanserte tjenestene kan også fortelle deg hvordan du skal kjøre fra et sted til et annet, etter at du har fortalt hvor du er og hvor du vil. Du kan booke flybilletter eller gi deg ditt eget personlige innhold fordi man kjenner igjen ditt telefonnummer. Man kan også få sin egen kalender, kontaktliste og beskjeder lagret.

En fredagskveld i San Francisco kan planlegges fra mobilen på vei hjem fra jobb. Ønsker du noe eksotisk mat - argentisk for eksempel - kan du få matkritikk lest opp, bestille bord, sørge for kinobiletter og bestillle taxi. I tillegg kan du få lest opp nyheter, såpeoperaer eller sportsnyheter. Så med mobilen koblet forsvarlig til bilhøyttaleren har du konstant internettaksess, og kan imponere svigermor i baksetet.

De fleste eksisterende nettportalene har kastet seg på denne bølgen, inklusive Yahoo!, AOL og Lycos. Men fortsatt er det spesialtilbyderne som dominerer markedet: TellMe, BeVocal, HeyAnita, Audiopoint og NetbyTel - for å nevne noen.

Når man for noen måneder siden så stemmeportaler sprette opp som paddehatter, var det fortsatt drømmen om "business to consumer" som styrte strategi og investeringer. Og som alltid - og for internettprosjekter generelt - har det blitt en rask oppvåkning til realiteten: Det var ikke så lett å få dette til å gå rundt økonomisk likevel...

Som de fleste andre internett-operatører går man bort fra privatbrukeren, men vrir tjenestetilbudet over som underleverandør til bedrifter som så igjen kan tilby informasjon til sine kunder. Her i USA, mener en analytiker, at det koster cirka 80 kroner for et normalt stort selskap å behandle en telefon fra en kunde. For eksempel så får busselskapet Greyhound over 100.000 samtaler hver dag, hvor mange er håndtert av interaktiv stemmegjenkjennelse. I tillegg bruker bedrifter også teknologien til å betjene sine selgere, partnere og serviceteknikere. Med et kostnadsbesparende potensial på en andel av 8 millioner kroner per dag for å behandle innkommende samtaler, må denne teknolgien være fristende å benytte for cash-sultne bedrifter.

Hvis man skal tro på de ulike analyser som blir fremlagt, mener enkelte at det vil være 73 millioner brukere av stemmeportaler i USA i 2004 (4,4 millioner i 2001), og av disse vil 56 millioner ringe fra mobiltelefon (joda, vi vet at analyseselskaper har en tendens til å slenge om seg med fremtidstall, spesielt rundt internett-utvikling og mobilbruk og slike tall er skjelden riktige, men en viss pekepinn gir de).

Stemmeportalene har fortsatt et stort forbedringspotensial. I USA som eller i verden sliter man med mange forskjellige dialekter, aksenter (deriblant min norskinfluerte) og mennesker som snakker (for) fort eller (for) sakte. Fortsatt settes tålmodigheten på spill når man lurer på været i San Francisco, men får lest opp klimaet i San Diego. Men uansett - det er greit å vite at ulykken med to biler i tre venstre felt på Interstate 280 vil være ryddet til klokken 18:41 når man planlegger turen hjem. Dette dersom den alltid høflige og faktisk overraskende naturlige stemmen klarer å skille mellom Interstate 280, 80, 880 og 580...

Jeg leser til stadighet at en høyt profilert investor i Norge har problemer med det norske Global IP Sound, men jamfør vekstpotensialet over burde det være håp. Med en liten vri så kan de muligens få TellMe til å forstå min norskengelsk og kanskje til og med vossaengelsk...?

P.S.

800-numre (gratis her i USA) er vanskelige å nå fra Norge, men om du har muligheten så kan du jo ringe å sjekke selv: 001 800 555 8355, 001 800 44 26482 eller 001 800 428 6225

D.S

Til toppen