Historien bak svinedyr mobil i utlandet

Det var franskmennene som startet ballet med dyr mobiltelefoni i utlandet.

Hvorfor er det så dyrt å bruke mobiltelefonen i utlandet, såkalt roaming? Det skyldes at administrasjonsutgiftene er høyere ved slike kortvarige kundebesøk, samt at man må leie plass i en annen operatørs nett, som kanskje må bygge ut, mener Henrik Müller-Hansen i Tele2 Norge.

Dette er en sannhet med store modifikasjoner, ifølge to analytikere digi.no har diskutert saken med. Gartner-analytiker Martin Gutberlet mener administrasjonskostnadene ikke er særlig mye høyere for operatørene når de får utenlandske gjester enn når de tar imot samtaler fra andre operatører i samme land.

Betalingen går uansett gjennom det samme avregningssystemet. Hvis det koster 7 eurocent i minuttet å terminere en innenlandssamtale skal det kanskje koste 10 cent å håndtere en gjest fra utlandet, mener han.

Likevel er utenlandssamtaler langt dyrere enn å ringe til en annen operatørs nett. Telenor krever 0,55 kroner ekstra per minutt for å betjene samtaler fra andre norske leverandører, mens samtaler fra Sverige koster mellom 4,50 og 6 kroner per minutt. Vanlig pris på roaming i Europa er rundt en euro i minuttet, sier Gutberlet.

Forklaringen på de høye prisene, mener Gutberlet, er at teleselskapene rett og slett tjener fryktelig gode penger.

Det er Norsk Telecom-analytiker Tore Aarønæs enig i. Men det forklarer ikke hvordan prisene ble så høye. Aarønæs kjenner utviklingen.

Da GSM-standarden ble etablert og nettene begynte å dukke opp, hadde man ikke tenkt på dette, mener Aarønæs.

– Meningen var at det skulle være billig å bevege seg med GSM, slik at dette kunne bidra til å spre bruken av GSM, sier Aarønæs.

Men denne uskrevne pakten ble brutt av de franske teleselskapene.

– De franske operatørene sa de hadde så mange besøkende at de måtte bygge et større nettverk for å ta imot alle kundene. Dessuten argumenterte de med at de besøkende ikke betalte abonnementsavgift i Frankrike, sier Aarønæs.

Franskmennene satte opp prisene for besøkende, de andre operatørene ble sure, og dermed var spillet i gang.

– Man fikk en regel om at prisen kunne settes til 15 prosent ekstra i forhold til den mest normale innlandstaksten for de som mottok utenlandsgjester, pluss 15 prosent til den hjemlige aktøren. Men dette skled ut fordi det ble for lønnsomt, sier Aarønæs.

Mens nasjonale telepriser og markeder gjerne blir strengt regulert fikk dette utvikle seg fritt, fordi det er regulatorisk utmark.

– Men nå våkner EU og ser at det ikke er i tråd med EUs ånd, sier Aarønæs.

EU observerer nå markedet, men før observasjon blir til handling er det mye som må skje. Det er en betydelig øvelse å lage regler for hvordan dette skal fungere på tvers av landene, påpeker Aarønæs.

Gartner har spådd at roamingprisene i Europa vil falle med 40 prosent frem til utgangen av 2006. Aarønæs mener fallet kan bli langt mer dramatisk, hvis det først kommer i gang. Og det kan bety store tap av inntekter for mobilselskapene.

– Hvis den ballen kommer i spill er det snakk om milliarder av euro, sier Aarønæs.

For å få folk til å bruke mobilen vesentlig mer i utlandet kreves det antagelig betydelige kutt. Det er ikke noe sikkert veddemål å satse på at bruken øker fort nok til å kompensere for prisfallet.

Inntektstapet kan også ramme Telenor og NetCom, som tar seg godt betalt når utlendinger besøker Norge, påpeker Aarønæs.

Han mener dagens roamingprisene er forhistorisk høye.

– Det er en overmoden ku som kan slaktes, sier han.

    Les også:

Til toppen