I Norwegian-fly med gratis WiFi kan du ringe billig med en app kalt SkyCall. Appen er utviklet av Telio, som også drifter tjenesten. Eirik Lunde i Telio innrømmer at båndbredden er en utfordring, fordi tjenesten er så populær. (Bilde: Per Ervland)

Historisk for Telio

Stor vekst i antall abonnenter, sier toppsjef Eirik Lunde.

Teleoperatøren Telio melder at de har passert en historisk milepæl på 200 000 kunder. Ved utgangen av tredje kvartal telte de 204 982 aktive kunder, en vekst på 11 868 kunder fra utgangen av andre kvartal.

Nesten halve økningen er innen mobil, og over halv økningen – 6 579 – er i Nederland. Tilveksten i tredje kvartal i år er nesten høyere enn i samme kvartal i fjor.

Økningen omfatter bedriftskunder i Norge, samt privatkunder i Norge og Nederland, der Telio har over 65 abonnenter.

– Vi satser stadig mer på bedriftsmarkedet, der vi kommer til å utvide tjenestetilbudet, sier administrerende direktør Eirik Lunde til digi.no. – Vi har nå 13 000 linjer til bedriftsmarkedet, de fleste er kommet de siste månedene. Når vi snakker med bedrifter er mobiltjenester noe av det første de ber om.

Forretningsmodellen i Nederland er forskjellig fra den i Norge.

Telio-sjef Eirik Lunde opplever akselert vekst i antall kunder.
Telio-sjef Eirik Lunde opplever akselert vekst i antall kunder. Bilde: Telio

– Brukerne i Nederland oppfatter ikke at de handler fra Telio. Vi satser på videresalg gjennom trippel play fiberleverandører som ønsker å tilby telefoni uten å måtte utvikle og drifte egne løsninger. En stor partner i Nederland er KPN, landets største teleoperatør.

De som har flydd med Norwegian nylig, vil ha merket seg flyselskapets tilbud om IP-telefoni i lufta, gjennom flyenes gratis trådløse nett, kalt SkyCall, for iPhone og Android.

– Vi har utviklet appen, og det er vi som drifter tjenesten. Vi sliter med båndbredden i lufta, fordi bruken har tatt helt av. Dette er et eksempel på videresalg av vår teknologi i Norge, avslutter Lunde.

Til toppen