Historisk oppkjøp skal reverseres

Dotcom-årenes dyreste fusjon, TimeWarners kjøp av AOL, fungerte ikke og nå skal den fusjonen reverseres.

Richard Parsons, toppsjef i mediegiganten Time Warner, har åpnet for at selskapet kan selge ut AOL (America Online), som Time Warner fusjonerte med på toppen av dotcom-bølgen, melder Fortune Magazine. AOL er fremdeles USAs største Internett-leverandør, men det blir stadig færre som brukes oppringt modem-linjer.

Fusjonen har blitt svært sterkt kritisert, og med god grunn. Time Warner-aksjonærene fikk nemlig innfusjonert en aksje som var altfor høyt priset, og selskapet har hatt svært vanskelig for å vise noen av de synergiene man hevdet fusjonen mellom tradisjonelle og nye medier ville produsere. Partene hadde håpet at de sammen kunne regjere internett, men ekteskapet ble isteden en svært dyr fornøyelse for Time Warners gamle aksjonærer.

De eneste som har grunn til å være fornøyd er AOL-aksjonærene, som fusjonerte til seg reelle verdier for sin papirformue, ikke lenge før fallet i aksjemarkedet.

Fusjonen har vært en så klar fiasko at et salg knapt vil innebære noen innrømmelse av feil.

AOL ble i stor grad bygd opp på oppringt internett, og dette er et marked i fall. De har bygd opp en portal runds sine mange betalende kunder, men ettersom denne basen sliter med frafall av kunder på oppringte linjer, må selskapet tenke nytt. Bare forrige kvartal forsvant 549.000 kunder ut døren. AOLs nye strategi er å lage en åpen portal, som skal konkurrere med Yahoo, for å kunne ta en større del av det voksende reklamemarkedet på internett.

- Hvis dette ikke virker, da må man begynne å tenke på AOL på en ganske annerledes måte, sier Parsons til Fortune.

- Man må tenke på AOL på omtrent same mate som jeg tenker på kabelselskapet, vi ville ha tilgang til plattformen, men det ville ha sin egen aksje som de kunne gå ut og gjøre oppkjøp og andre avtaler med. Vi blir nødt til å finne en måte å maksimere verdiene for våre eiere, sier han.

PArsons understreker at det ikke er noen umiddelbare planer om salg og at selskapet støtter AOL og deres strategi fullt ut. AOL vokser friskt på nettreklame, og har en årlig omsetning på rundt en milliard dollar.

Til toppen