Historisk Schibsted-samarbeid på reiseliv

De tre Schibsted-selskapene VG, Aftenposten og TV 2 går for første gang sammen om et stort medieprosjekt. Sammen skal de lage en reiselivstjeneste på web.

- Dette er som du sier første gangen det skjer, og vi ser på det som helt naturlig, sier Bent Nordbø som er koordinator for Aftenposten i samarbeidet. Eierskapet til reiselivsmagasinet på web blir organisert som et aksjeselskap der partene eier en tredel hver.

- Dette er en bekreftelse på det mange har sagt lenge at man må satse på andre typer samarbeidsformer. Vi Aftenposten skal foruten at vi er eier og markedsaktør, bidra med det vi har og det er først og fremst artikkelstoff, sier han.

Nordbø vil ikke gå inn på detaljer i satsingen, men henviser til sjefen i Net2 Interaktiv, Kjetil Nilsen. Nilsen er imidlertid ikke tilgjengelig da digi.no prøver ham mandag kveld.

Men Nordbø røper såpass at han sier at aksjeselskapet skal ha en driftsorganisasjon som skal produsere reiselivstjenester på web. Om det også innebærer salg av billetter på nett, er noe uklart.

- For meg er web det å lage nettverk i nettverksøkonomien, sier Nordbø bare.

- Jeg har tro på reiseliv, jeg har tro på reiseliv på nett, og jeg har ikke minst tro på det å få en dominerende posisjon, sier han og vil ikke røpe navnet på den nye tjenesten.

Til toppen