Sjefen ser på ansattes bruk av hjemmekontor som en slags fridag. FOTO: Per Ervland

Hjemmekontor irriterer sjefen

Sjefen er mistenksom når ansatte jobber hjemme.

Stadig flere IKT-bedrifter legger opp til utstrakt kundekontakt og hjemmekontorløsninger. Med bærbar PC, mobiltelefon og tekniske løsninger som gjør det enkelt å komme inn på bedriftsinterne tjenester, er hjemmekontorløsninger blitt et gode i IT-bransjen.

Andelen arbeidstakere med hjemmekontor er doblet fra 2001 til 2008 viser arbeidslivsundersøkelse Fafo.

Selv om erfaring viser at effektivitet faktisk går opp når arbeidstakere vises fleksibiltet, er sjefen åpenbart mistenksom.

Undersøkelsen, som er omtalt i Dagbladet, er gjennomført av bemanningsbyrået Proffice blant 1168 bedriftsledere og 2343 arbeidstagere i Norge.

Det som irriterte sjefene mest var når hjemmekontor som ble benyttet som en slags fridag. Dét var noe bortimot 40 prosent av sjefene irriterte seg over. Nesten like mange (37 prosent) irriterte seg over chatting i arbeidstiden. En av ti sjefer irriterer seg over medarbeidere som går tidlig på fredager.

- Ansatte som sluntrer unna jobb når de har hjemmekontor, bruker arbeidstiden til å chatte og tar seg ekstra lange lunsjpauser framprovoserer i størst grad irritasjon hos sjefen. Særlig i store bedrifter i Oslo og Akershus irriterer sjefene seg over ansatte som har avtalt å jobbe hjemme, men i stedet bruker dagen til private sysler, sier Per Bergerud,

administrerende direktør i Proffice Norge.

Undersøkelsen avdekker at de ansatte tar seg friheter, men det viser seg at de stort sett holder seg unna det lederne irriterer seg mest over. De vanligste frihetene arbeidstagerne tar seg, er å surfe på nettet på private ting pluss at de tar private telefonsamtaler på jobb. Over halvparten av de spurte medarbeiderne innrømmer at dette er noe de gjør.

Bare 0,4 prosent som tar hjemmekontor ser på det som en fridag. Kun 5,4 prosent chatter på jobb.

Jobbeksperter er uenig seg imellom om hvorvidt private gjøremål i arbeidstiden går utover effektiviteten. Noen mener antallet tapte timer kan regnes om i tapt effektivitet og dermed tapte kroner. Anders Skogstad, professor ved psykologisk institutt ved Universitetet i Bergen, sier til Dagbladet at vi kan ikke være like effektive hele tiden. Vi trenger noen avbrudd i løpet av dagen.

- Mange får faktisk energi av å gjøre noe annet enn arbeidsoppgavene innimellom, sier Skogstad, som mener slike kreative påfyll kan komme bedriften til gode.

Dette irriterer sjefen mest:

  1. Hjemmekontor.
  2. Chatter
  3. Tar lange lunsjpauser.
  4. Jobben holder ansatte med viskelær, lim, kulepenner, blyanter, blekkpatroner.
  5. Ordner private ærend.
  6. Kommer senere på jobb ved private ærend.
  7. Hjemmekontor uten å ha avtale om det.
  8. Surfer på nettet på private ting.
  9. Private telefonsamtaler.
  10. Går tidlig på fredager.
Til toppen