Hjemmemarkedet sikrer Lenovo

Kinas største PC-leverandør hadde et utmerket kvartal, resultatmessig.

Lenovo, det kinesiske selskapet som overtok IBMs PC-avdeling for tre år siden, la i går fram sine tall for regnskapsårets første kvartal.

Sammenliknet med første kvartal i fjor økte omsetningen med 10 prosent til 4,21 milliarder dollar, mens resultatet vokste med 65 prosent til 110,5 millioner dollar. Økningen i volum var 15 prosent, tilsvarende det globale markedet.

57 prosent av omsetningen til Lenovo, det vil si 2,42 milliarder dollar, var bærbare PC-er. Volummessig økte salget av bærbare med 33 prosent sammenliknet med første kvartal i fjor. Dette er noe mindre enn det globale markedet: Lenovo forklarer at de i liten grad er tilstede på det internasjonale markedet for bærbare PC-er til forbrukere.

Leveransene til hjemmemarkedet, Kina, økte med 17 prosent, og står for 1,72 milliarder dollar, tilsvarende 41 prosent av omsetningen. Omsetningen i Kina økte med 22 prosent. Kina som helhet er i rask vekst, anslagsvis ni prosent på årsbasis.

Av andre geografiske områder, økte Lenovos leveranser til Europa, Midtøsten og Afrika med 26 prosent og sto for 21 prosent av omsetningen, mens omsetningen i USA falt fra 1,15 milliarder dollar til 1,09 milliarder.

Lenovo sier de føler seg trygge på at ytterligere nedgang i USA ikke vil få alvorlige følger for dem.

    Les også:

Til toppen