HjemmeNett sluker eShop

HjemmeNett og eShop Scandinavia har inngått avtale om fusjon. De to Orkla Media-selskapene håper at synergien mellom e-handel og annonser skal føre til en hurtigere vekst på nettet.

Ifølge en pressemelding inngikk de to selskapene en avtale om fusjon allerede 28. juni. HjemmeNett er det overtakende selskap, og eShop Scandinavia blir dermed et 100 prosent datterselskap av HjemmeNett AS.

Fusjonspartnerne skriver at bakgrunnen for fusjonen er markedets internasjonale tendens i retning av en sammensmelting mellom annonser og handel. De to partene skal sammen kunne tilby totalkonsept med handelsløsninger mot relevante nettsteder.

HjemmeNett har til nå satset på å kapre en mengde samarbeidspartnere inn i en portal for å bidra med økt distribusjon til disse. Inntektstrømmene har til nå vært sponsorater og salg av annonseplasser. EShop på sin side har utviklet e-handelsløsninger for ulike aktører som er opptatt av handel, deriblant Nettavisen. HjemmeNett og eShop har også i lengre tid hatt et samarbeid.

Nå forventer selskapene betydelige kostnadsbesparelser etter fusjonen, blant annet gjennom felles administrasjon. EShop mener å ha fått en økt distribusjon av sine produkter og tjenester, mens HjemmeNett på sin side kan tilby e-handelsløsninger som en integrert det av sine markedsføringstilbud for samarbeidspartnerne.

Daglig leder Runar Lie i HjemmeNett fortsetter som leder av det fusjonerte selskapet, mens daglig leder av eShop, Peter Linnerud, vil være med i en overgangsperiode på implementeringen av fusjonen.

Til toppen