Hjemmesiden avgjør millionfordeling

Norsk Toppfotball skal fordele 120 millioner, og antall besøkende på klubbenes hjemmeside er viktigste kriterie.

Norsk Toppfotball skal fordele 120 millioner kroner til fotballklubbene til lagene i tippeligaen og Adeccoligaen over de neste fire årene, skriver Dagens Næringsliv.

Pengene kommer fra fotballrettighetene som Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund har solgt for de kommende fire årene, og totalt for TV, internett, mobil og radio dreier det seg om 1,2 milliarder kroner. Ti prosent av disse pengene skal brukes på internettsatsing, og klubbene vil få sin andel av disse pengene ut fra en fordelingsnøkkel der trafikk til hjemmesiden blir det viktigste kriteriet.

- Kriteriene er ikke fastlagt. Det eneste vi kan fastslå er at nettrafikk og sidevisninger vil være en del av den mosaikken som utgjør fordelingsnøkkelen, sier Niels Røine, administrerende direktør i Norsk Toppfotball, til Dagens Næringsliv.

Toppfotballen vil bruke samme målesystem som resten av medie-Norge, TNS Gallup, for å måle antall besøkende og dermed hvem som skal få mest av denne internettpotten.

Det betyr at klubber som Vålrenga, som har mellom 30.000 og 40.000 unike besøkende hver uke, vil komme godt ut, mens nyopprykkede Nybergsund i Adeccoligaen med sine 450 ukentlige besøkende vil få mye mindre penger. Rosenborg har på sin side mellom 10.000 og 20.000 besøkende hver dag, men Røine mener det er lite i forhold til klubbens potensiale.

- Vi jobber med felles tekniske løsninger, og motivet er at vi etterhvert skal være en aktør på annonsemarkedet. Men det er vel så viktig å få frem samarbeidspartnerne våre, bygge kraftigere på lojaliteten i distriktene der klubbene er, og inspirere folk til å gå på kamp, sier Røine til Dagens Næringsliv.

For mange nettaviser, både lokalaviser og riksaviser er fotball en viktig del av innholdet, og de risikerer nå å møte ytterligere konkurranse fra fotballklubbene.

Til toppen