Hjemmesider med bein å gå på

Når mobiltelefonen din får egen hjemmeside kan du strø et spor av digitale smuler der du går.

Personlige hjemmesider er for lengst ute. De er for statiske i en verden hvor informasjon er ferskvare. Blogger er mer interessante fordi det er et format hvor brukeren stadig legger til ny informasjon. Den siste utviklingen er moblogger, blogger for mobilen, og med dette har de personlige hjemmesidene bokstavelig talt fått ben å gå på.

I februar nevnte jeg Foneblog som et eksempel på en mobloggtjeneste. Det er en teknologi som har gode muligheter for å bli populær i ferietiden hvor venner og familie som drar til hver sin kant kan legge ut elektroniske postkort for en billig penge.

Foneblog er bare en demotjeneste for å markedsføre teknologien for interesserte mobiloperatører. Av en eller annen grunn har ikke norske mobiloperatørene grepet muligheten til å vikle slike tjenester inn i forretningsmodellene sine ennå. Det er selvsagt hyggelig for andre aktører. Moblogging er i utgangspunktet en enkel teknologi som det er lett å integrere i tradisjonelle blogger eller andre tjenester på Internettet. Flere bloggetjenester har allerede gjort dette.

For dem som har lyst til å prøve moblogging har det dukket opp flere gratis tjenester. Et eksempel er briten Alan Bradburne som har etablert Phlog.net hvor du kan sende inn tekst og bilder både med MMS og vanlig e-post. Å bruke e-post fra mobiltelefonen er jo et kjekt alternativ når Netcom og Telenor begynner å ta betalt for MMS. Phlog.net fikk en del norske brukere i sommer etter omtale i Dagbladet. En lignende USA-basert tjeneste er TextAmerica. Dette er to eksempler på enkle mobloggtjenester.. De er som sagt gratis, og hvordan slike tjenester skal tjene penger får vente til en annen kommentar.

En naturlig utvikling er at moblogger blir integrert med andre publiseringssystem. De første tjenestene har allerede kommet på banen. Det samme kan man dessverre ikke si om norske mobiloperatører.

Er MMS framtiden?

Det skal bli spennende å se hva forbrukerne mener om MMS etter å ha prøvd gratistjenesten i sommer. Det er selvsagt et godt tegn av nordmenn sendte 2,3 millioner gratis MMS de første to månedene. Selv er jeg bare halvfornøyd med tjenesten.

Det er vanskelig å spå hva som skjer med trafikkvolumet når det vil koste penger å sende meldinger. For min egen del har jeg merket at prisbevisste storforbrukere av SMS har gått over til MMS i sommer, men disse surfer på gratisbølgen og kjenner sin besøkstid. Likevel lover det jo godt at salget av mobiltelefoner med kamera har økt den siste tiden.

Det som har skuffet meg med MMS er mobiltelefonenes begrensede lagringskapasitet og at bransjen ikke klarte å lage en tjeneste som er relativt terminaluavhengig. Jeg har venner som bruker forskjellige mobilmodeller, og det skaper ofte problemer med avspillingen. Jeg kan se bildene, men det krever litt fikling. Det er selvsagt mulig å spare på bildene og laste dem over på PC senere, men det blir raskt for mange bilder og for lite minne. Derfor har jeg derfor oppfordret mine venner til å bruke e-post eller moblogger i stedet for MMS. Når mobilen er full havner MMS-meldingene på web likevel.

Videodagbok og værstasjon

Teknologien modnes og det er mange interessante løsninger som prøves ut. Den enkleste tjenesten er en SMS-basert logg. For enkelt? Vel, norske kringkastere gjør gode penger på taste-tv. Stikkordet er å tenke flermedialt. Nye tjenester kan med fordel være et samspill mellom mobilteknologi, Internett og kringkasting.

Det mest spenstige forsøket jeg har sett er mobilvideodagbok. Da blir det fort store datamengder som skal overføres i mobilnettet. Kjekt for dem som skal selge UMTS, men jeg tviler litt på at videodagbøker blir noe alle må ha. De fleste vil være mer enn fornøyd med stillbilder og lyd en god stund til. Likevel, det er et artig nisjeprodukt.

Det som er spennende med denne utviklingen er at teknologiene bak alle disse tjenestene kan brukes som byggeklosser når man utvikler nye tjenester for helt andre formål. Dersom en bonde først har digitalisert en bjellesau kan den jo like gjerne få en moblogg. Så vel kaffetraktere som fuglekasser har vært populære på nett, så hvorfor ikke en ekte værstasjon?

Mobilmarkedets mekka

Det markedet som er mest utviklet er selvsagt Japan. Salget av kameramobiler tok helt av 2002 og på kort tid hadde en av fem mobiltelefoner i Japan kamera. I andre kvartal i år kom modeller med bedre bildekvalitet på markedet. Skal du følge med på hva som skjer i mobilmarkedet må du følge med i Japan.

Dessverre har de fleste av oss lesevansker når vi kommer til japanske nettsteder, men et godt og leselig eksempel på en japansk moblogg er Mie Kennedys Tokyo Tidbits. Hun bruker en mobiloperatør som tilbyr å legge til geografiske koordinater når bildene sendes, så enkelte av bildene i denne mobloggen er lenket opp mot kartinformasjon. Tokyo Tidbits inneholder også video fra mobiltelefon.

Først denne høsten kommer mobiler med bedre bildekvalitet til det norske markedet. Det er spennende, og disse terminalene kan jo bidra til at vanlige brukere begynner å ønske seg UMTS eller EDGE. Det tar litt tid å sende et bilde på noen hundre kilobyte med GPRS, særlig når mange brukere slåss om for liten kapasitet i nettet.

For min egen del er den mest gledelige nyheten fra Japan at det endelig kommer vanlige digitalkameraer med bluetooth. Da kan jeg la mobil være mobil og kamera være kamera.

Din digitale skygge

En personlig moblogg blir din digitale skygge. Du kan legge ut et langt spor av bilder med kommentarer hvor andre kan se hva du har sett, når du så det og i noen tilfeller hvor det var du så det. Digitale smuler på livets vei.

Det er morsomt å se hva moblogger brukes til. Det er mye bilder av barn, dyr og biler, og det er selvsagt et hav av uinteressante og dårlige bilder. Veldig kjekt for venner og familie, men surfer du rundt i tilfeldige moblogger går du fort lei. (Ikke regn med at de som tar bilder går lei. Enkelte legger til og med ut bilder de har tatt av seg selv mens de sitter på do.)

For at innholdet i et stort antall moblogger skal være interessant og nyttig trenger vi gode måter å organisere og søke i informasjonen. Vi må være i stand til å koble sammen og filtrere bort informasjon på en effektiv og enkel måte. På dette området det kan komme spennende nye tjenester.

Et eksempel er å kunne knytte sammen bilder basert på geografisk informasjon. Da kan du for eksempel spørre om noen andre har tatt bilde i samme område de siste par dagene. Dette kan føre til at folk legger ut bilder eller grafikk som kommenterer stedet og ikke bare er et bilde av det. Vi kan få både virtuell graffiti og artikler med tips om og bedømming av restauranter og butikker. Det kan jo være interessant å se gjestenes egne bilder av maten før du bestiller noe på en restaurant. Sannsynligvis får vi også virtuell forsøpling og uønsket reklame.

Muligheten til å ta bilder og sende dem til hverandre med mobiltelefoner er bare begynnelsen på en rik flora av nye tjenester og forretningsmuligheter. (Det har selvsagt dukket opp moblogger som fokuserer på porno og andre grisebilder.)

Mobiletikk

Muligheten til umiddelbart å publisere fotografier du har tatt med mobiltelefonen aktualiserer spørsmål om personvern, opphavsrett og etikk. Mobilteknologien øker nødvendigheten av å ha et bevisst forhold til privatlivets fred.

Norsk presse har etiske normer for bildebruk, og det er nok ønskelig å bevisstgjøre mobilbrukere og skape gode holdninger. Om det ikke skjer før julebordsesongen blir det sikkert diskusjon om dette temaet dagen derpå. Det er stor forskjell på fotografier som havner i private album og bilder som publiseres på nett eller spres til venner og venners venner og deres venner igjen. Dessverre kan mobiltelefoner med kamera også brukes til mobbing.

På enkelte steder som helsestudioer og skoler dukker det opp forbud mot mobiltelefoner med kamera, men forbud er ingen god løsning. Slike regler må hele tiden endres for å følge med på ny teknologi. I det lange løp er forbud mot all verdens ting som kan tenkes å ha et kamera bygget inn antagelig bare effektivt i en nudistleir.

Til toppen