Hjemmesurferne bruker mest tid på Nettavisen

Nettavisens redaktør Odd Harald Hauge nettsted gjør det klart best blant de rene nettavisene når det gjelder hvor lang tid hjemmesurferne tilbringer på siden, ifølge de siste panelmålingene fra Nielsen//NetRatings.

Riktignok er det mediekritikernes hoggestabbe nummer én som totalt sett kommer best ut av undersøkelsen: Big Brother kan skilte med en gjennomsnittlig lesetid for hver besøkende i mai på hele 37 minutter.

Nå er imidlertid TVNorges satsing på kikker-TV over for denne gang, og dermed kan Odd Harald Hauge skryte av å være redaktør for landets ledende rene innholdsleverandør på nett målt i brukertid per hjemmesurfer.

Nettavisens gjennomsnittleser "i heimen" brukte 36 minutter og 49 sekunder på nettstedet, og hver person leste i snitt 43 sider i måleperioden. Antall unike brukere på nettavisen.no i mai var 220.971 (fremdeles er det kun snakk om hjemmesurferne), og i snitt avla hver person 6,62 besøk på nettstedet i perioden.


Til sammenlikning brukte hver hjemmesurfer vel 17 og 13 minutter på de henholdsvise aviskonkurrentene vg.no og dagbladet.no, ifølge Nielsen//NetRatings panelmålinger. Både msn.com (21 minutter og 34 sekunder) og sol.no (18 minutter og 26 sekunder) scorer, kanskje noe overraskende, bedre i denne målingen enn både Dagbladet og VG. Aller best blant portalene er imidlertid Nettavisens "søster", Spray.no, som bl.a. med sine prate- og sjekketjenester åpenbart har truffet surferne hjemme - i dobbel forstand (tid per person: 24 minutter og 44 sekunder).

Auksjonstjenesten QXL.no er ellers den tjenesten som kommer aller best ut sammen med nevnte BigBrother. Også QXL passerte såvidt 37 minuttersgrensen i tidsbruk blant hjemmebrukerne i mai.

Og igjen er det Sparebank1.no som gjør det best blant nettbankene, med en besøkslengde per bruker i mai på 32 minutter og 22 sekunder.

Til toppen