Hodejegere fikk kurven full

Mandag møtte titusenvis av NSB-passasjerer et overraskende syn på vei til jobb: Krigsmalte hodejegere fra Borneo. Formålet var imidlertid av fredelig karakter denne gang: De var engasjert av firmaet IFS for å hente kloke IT-hoder til selskapet. Og hodejakten gav umiddelbar uttelling.

- Allerede klokka 12 i dag hadde vi fått inn 15 søknader, hvorav omlag halvparten via Internett - resten responderte på våre flyveblad, DM og annonser i aviser og tidsskrifter, forteller markedssjef Bjørn A. Windfeldt i Industrial & Financial Systems (IFS) til digi.no.

IFS skal ansette mellom 15 og 20 personer - fortrinnsvis folk med minst fem års IT-erfaring fra norsk industri - til seniormedarbeiderstillinger innenfor områdene materialproduksjon, vedlikehold, logistikk, økonomi og engineering, opplyser Windfeldt.

- I media er det side opp og side ned med stillingsannonser. Det er vanskelig å trenge gjennom denne støyen. Alternativet er ofte å bruke norske headhuntere, men da blir stykkprisen per hode ofte alt for høy. Kanskje skyldes den høye prisen at headhunting fortsatt er nokså nytt her i Norge. Vi valgte derfor å støtte oss til folk som kan vise til gode headhunterresultater gjennom flere generasjoner, sier Windfeldt, som tydeligvis har hodet på rett plass.

Headhunterne, som når sant skal sies var nordmenn i forkledning, delte ut løpesedler med en sterk oppfordring til senior konsulenter om å søke jobb hos IFS. Trusselen bak budskapet var sterk og klar: Dersom de ikke søkte, ville IFS sette sine headhuntere på saken.

Opptredenen, som fikk mandagstrøtte pendlere til å sperre øynene opp, var innledningen til en massiv rekrutteringskampanje. IFS-kampanjen inkluderer bl.a. addressert post direkte til kompetente hoder i norsk industri i tillegg til annonser i aviser og fagblader.

Til toppen