Hodejegere satser på kosestunder

Alle skal ha nye folk: Nå er «rekrutterings­kveld» det nye knepet for å lokke til seg jobbsøkere.

Arbeidsmarkedet i IT-bransjen har over flere år vært nærmest støvsugd for IT-ressurser, og det lokkes med alt fra såkalte sign-on-fees ved kontraktinngåelse til finnelønn for dem som tipser om kandidater.

Rekrutteringsselskapet ElanIT, som er et datterselskap av Manpower, har funnet enda en variant for å lokke til seg interessante medarbeidere.

I en helsides annonse inviterer hodejegerselskapet ElanIT kandidater til en såkalt rekrutteringskveld hos HP med bilde av seks smilende mennesker som peker mot deg med nettopp ordene: We Want You!.

Kandidater oppfordres til å komme på en uformell drop-in kveld hos IT-selskaper, som på den ene siden får anledning til å selge inn sin bedrift samtidig som det legges opp til kjappe intervjuer med dem som kommer.

Rådgiver Arne Inge Olsen i ElanIT forteller at rekrutteringsselskapet har hatt stor glede av denne måten å bygge relasjoner på.

– Rekrutteringskveld er en innovativ måte å skaffe nye relasjoner som vi i ElanIT har hatt stor suksess med gjennom hele fjoråret, forteller han til digi.no.

Olsen anslår at mellom 30 til 60 personer i snitt dukker opp på slike kvelder. Mange som ellers ikke ville ha kontaktet et rekrutteringsselskap, kan komme på slike uformelle kvelder.

Sammen med oppdragsgiver gjennomgår hodejegerne korte intervjuer på rundt et kvarter med hver enkel kandidat.

Deretter går ElanIT og arbeidsgiver gjennom intervjuene og inntrykket, og ringer opp dem som er aktuelle allerede samme kveld for innkalling til nytt dybdeintervju.

Olsen mener ElanIT har rekruttert flere hundre IT-folk i fjor. ElanIT i Manpower-konsernet, hevdes å være det største rekrutteringsselskapet innen sitt felt både i Europa, Norden og i Norge. Selskapet tjente svært gode penger rett på bunnlinjen i fjor.

Til toppen