Hodejegere vil ha studenter

Bedriftsdagene på NITH understreker oppsvinget - hodejegere jakter nå på studenter.

Det har over flere år vært nærmest tørketilstander for nyutdannede IT-studenter som ønsker å komme ut i arbeidslivet.

De siste årene har bedriftene hatt mer enn nok med å holde hodet over vann, og skaffe fakturerbare timer fra erfarne konsulenter. Bedriftsdagene på høyskolene har derfor i flere år ligget brakk.

Men i år er det åpenbart et gjennombrudd. digi.no har tidligere omtalt Høgskolen i Hedmark på Rena som i år trakk til seg et titalls bedrifter. Nå skriver også NITH i en pressemelding om godt besøk fra bedriftene. I tillegg har hodejegerne fått øynene opp for studentene.

Når IT-sektoren etterspør arbeidskraft, snus også trendene for rekrutteringsbransjen.

Adecco Norge, Centerpoint og Xtra Personell mener alle at utsiktene for jobb for nyutdannet IT-personell ser bedre ut enn på lang tid.

Thomas Gressholt ved Centerpoint oppfordret avgangsstudentene til å være aktive for å komme øverst i søkerbunken. For selv om vi går lysere tider i møte, er det fremdeles stor rift om de aller beste jobbene.

- Det er viktig å jobbe litt ekstra for å komme øverst i søkerbunken ettersom det ofte kommer inn flere hundre søkere på hver eneste utlyste stilling, sa Gressholt til studentene.

Centerpoint er et vikar- og rekrutteringsbyrå som formidler kontakt mellom arbeidssøkere og arbeidsgivere hvor det meste er oppdragsbasert. Et vikariat eller engasjement som i utgangspunktet er kortvarig utvides gjerne til en fast stilling dersom kandidaten gjør en god jobb underveis.

Divisjonsdirektør på IKT, Bent Gjøstøl ved Adecco Norge merker også at trendene er i ferd med å snu. Adecco har rundt seksti kontorer spredt rundt i landet.

Adecco har et sted mellom 500 til 800 IT-relaterte kandidater i basen. Blant nyutdannede er det førstelinjesupport og helpdesk som er spesielt etterspurt, og som kan være en grei inngangsnøkkel for nyutdannede, sier Gjøstøl.

Han tilføyer at det er fordel at studentene er «doere eller rørleggere». Med det mener han at det ikke er nok å bare ha teorien, men nødvendig også å ha teknikken i fingrene.

Accenture og den norske verdenssuksessen FAST (Fast Search & Transfer), som blant annet spesialiserer seg innen søkemotorteknologi, var blant selskapene som var til stede under mandagens presentasjon for NITH-studentene.

Til toppen