Høflige og forståelige feilmeldinger i Office 10

- Kryptiske feilmeldinger i Office skal erstattes av høflige forklaringer på hva som er skjedd og på hvordan skadene kan begrenses mest mulig, forteller produktsjef Lisa Gurry.

Hun demonstrerer på Office 10 beta 2 ved å provosere fram en feil i Powerpoint. Alt fryser. Normalt hadde det eneste alternativet vært å avslutte applikasjonen med Ctrl-Alt-Del-metoden, starte opp igjen og håpe det ikke er alt for lenge siden man lagret det pågående arbeidet.

I stedet vises følgende:

Microsoft Powerpoint has encountered a problem and needs to close.
We are sorry for the inconvenience.
Options:
Recover my work and restart Powerpoint.
For more information about this error, click here.

(Microsoft Powerpoint har støtt på et problem og må slå seg av. Vi beklager uleiligheten. Alternativer: Gjenopprett arbeidet mitt og start Powerpoint på nytt. For mer informasjon om denne feilen, klikk her.)

Gurry klikker på "Gjenopprett arbeidet mitt...". Feilmeldingen og det frosne skjermbildet forsvinner, og Powerpoint starter på nytt. Hun har tre alternativer å velge mellom for å gjenopprette dokumentet hun arbeidet med: Den utgaven hun selv lagret sist, den utgaven som ble sist lagret av autolagringsfunksjonen, og den utgaven Powerpoint lagret straks programmet skjønte at det hadde kræsjet.


- Det er lenge siden vi innførte automatisk lagring i Word, der brukeren bestemmer hvor lenge det skal gå mellom hver gang programmet lagrer dokumentet det arbeides med, sier Gurry. - I Office 10 vil denne funksjonen gjelde både Word, Excel og Powerpoint. Alle applikasjonene vil dessuten prøve å lagre aktive dokumenter i en egen fil i tilfelle kræsj.

Når applikasjonen startes igjen etter en kræsj, får man velge hvilken kopi man vil ta opp arbeidet med. Skulle kopien som applikasjonen lagret i det den kræsjet være korrupt, kan du gå tilbake til autolagringsfunksjonens siste kopi.

- I Office 2000 hender det at man må starte maskinen på nytt for å få opp autolagringsfunksjonens siste kopi, sier Gurry, og bekrefter noe de fleste brukerne har erfart for lengst. - Det er ikke alltid de dukker opp slik de skal bare du lanserer applikasjonen på nytt.

Gurry lover dessuten at de høflige og forståelige forklaringene skal prege alle feilmeldingene i Office-programmene, ikke bare meldingen om at en omstart er påkrevet.

Til toppen