Holdt kjeft i én uke

Sony hacket – 77 millioner brukerkontoer rammet.

Sony innrømmer endelig årsaken til hvorfor deres nettbaserte spill- og betalingstjeneste PlayStation Network (PSN), samt tjenesten Qriocity har vært nede i hele påsken, og fremdeles er nede for telling.

Da selskapet skrudde av tjenestene uten forvarsel onsdag i forrige uke trodde mange at årsaken var tjenestenektangrep fra nettaktivister som kaller seg Anonymous.

Episoden er langt mer alvorlig. Natt til i dag norsk tid kunngjør Sony for første gang at de er rammet av et omfattende eksternt datainnbrudd.

Etter å ha vært tause om hendelsen i nesten en uke, bekrefter de nå det som fremstår som et mareritt, både for selskapet og deres 77 millioner registrerte kunder.

Uvedkommende skal ha sikret seg brukernes personopplysninger. Det inkluderer fullt navn og adresse, fødselsnummer, e-postadresse, konto-ID, brukernavn og passord, opplyser selskapet i et blogginnlegg.

Sony skriver at datainnbruddet skjedde en gang mellom den 17. og 19. april. Den 20. april tok selskapet affære ved å stenge tjenestene.

Sony utelukker ikke at kredittkortopplysninger, samt sikkerhetsspørsmål og svar knyttet til passord også er stjålet.

Av hensyn til sikkerhet advarer de om at både kortnummer og utløpsdato kan være stjålet. Kortets tresifrede sikkerhetskode skal ikke være på avveie.

Det går ikke frem hvorfor Sony har brukt rundt en uke på å legge kortene på bordet og fortelle brukerne hva som har skjedd. I mellomtiden har kundene bare blitt møtt med en lite informativ feilmelding.

Da er det liten trøst i at selskapet skriver at de raskt tok skritt for å utbedre sikkerheten og herde egne systemer. Sony opplyser videre at de har engasjert et anerkjent sikkerhetsselskap som skal etterforske hendelsen for å avdekke hva som skjedde.

Se også:
Sony-katastrofen er komplett (ITavisen)
Sonys PSN-tjeneste hacket (DinSide)

Til toppen