BEDRIFTSTEKNOLOGI

Hollender kjøper hele Janco

United Pan-Europe Communications NV har overtatt den siste aksjeposten på 12,7 prosent i Janco Multicom AS fra Helsinki Media og blir dermed ene-eier av kabel-TV-selskapet.

Frode Eriksen
2. des. 1998 - 14:31

Den første aksjeposten i det tidligere Janco Kabel-TV ble solgt i januar 1997 da Helsinki Media og United Pan-Europe Communications NV (UPC) ble enige om en avtale som innebar at UPS' heleide norske datterselskap Norkabel, og Janco fusjonerte. UPC overtok 70,2 prosent av aksjene i 1997 med opsjon fram til 2001 å overta resten av selskapet. Den siste aksjeposten på 12,7 prosent ble for noen dager siden overdratt til UPC, som heretter har Janco som heleiet datterselskap.

digi.no skrev sist uke at UPCs amerikanske eiere, United International Holdings, Inc., hadde levert søknad om å få notere UPC på børs i Amsterdam og på Nasdaq.

Lars Helgerud Andersen.
Lars Helgerud Andersen.

- Janco Multicom investerer de nærmeste årene halvannen milliard kroner i egen infrastruktur og har som mål i løpet av to til fire år å bli en full service-operatør i det norske telemarkedet, sier administrerende direktør i Janco Multicom, Lars Helgerud Andersen til digi.no.

Janco Multicom har 320.000 kabel-TV kunder i hovedsak i Sør-Norge, og har de siste fire årene hatt en kundevekst på vel halvannen prosent. Målsettingen er at de første kundene i Oslo skal få tilbud om teletjenester fra første kvartal neste år.

Allerede har selskapet kunder på teleområdet, om enn i et beskjedent omfang, med mellom 600 og 700 kunder på Internett-aksess.

Andersen sier til digi.no at det ennå ikke er bestemt hvilket varemerke teletjenestene til Janco skal selges under. UPC har ambisjoner om å tilby teletjenester gjennom flere av sine kabelnett, og har etablert tjenester under varemerkene Priority Telecom for telefoni og Cello for Internett.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.