JUSS OG SAMFUNN

Holstein dropper kjempesatsing

En av de mest famøse nettprosjektene i Sverige, nettportalen Oppido, blir ikke så famøst allikevel. Planen var blant annet å bruke 800 millioner på markedsføring, men nå er satsingen en helt annen. Bak selskapet står blant annet Kjell Spångberg og Icon gründer Johan Stael von Holstein.

Sigvald Sveinbjørnsson
15. aug. 2000 - 14:23

Den svenske e-handelsportalen Oppido ble i våres presentert for markedet. Ideen var å lage den definitive e-handelsportalen. Med velkjente navn som Kjell Spångberg og Icon Medialab-gründer Johan Stäel von Holstein i ryggen skulle suksessen være i boks.

Men så kom det berømte mannefallet i kapitalmarkedet. Det ble rett og slett umulig å hente inn de enorme summene Oppido trengte til å utføre planene sine.

- Slik som landet ligger nå er det umulig å fikse en storskala-finansiering, sier Bjørn Thelin til nettavisen Vision. Han er administrerende direktør for Oppido. Thelin forteller at selskapet nå har valgt å satse helt annerledes og dermed minsker kapitalbehovet og risikoen i prosjektet.

I stedet for å etablere en egen portal forhandler nå Oppido med andre portalaktører om et lojalitetsprogram. Planen er at Oppido skal ta provisjoner på økt salg.

Kjell Spångberg <i>Foto:  Pressebilde</i>
Kjell Spångberg Foto:  Pressebilde

Den opprinnelige planen var å etablere en egen portal som skulle sluse e-handlere til seg, generere mye penger og bli et kraftsenter innen e-handel. Planen var også å bruke svimlende 800 millioner kroner på å befeste seg til denne posisjonen.

Oppido skal lansere sine tjenester i høst, og regner med å tjene penger innen ganske kort tid. Markedsføringen vil bli tilsidesatt til fordel for tekniske løsninger.

- Det blir mer som "Intel Inside". Vi vil dra nytte av portalene og e-handelselskapenes markedsføring, sier Thelen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.