Den svenske e-handelsportalen Oppido ble i våres presentert for markedet. Ideen var å lage den definitive e-handelsportalen. Med velkjente navn som Kjell Spångberg og Icon Medialab-gründer Johan Stäel von Holstein i ryggen skulle suksessen være i boks.
Men så kom det berømte mannefallet i kapitalmarkedet. Det ble rett og slett umulig å hente inn de enorme summene Oppido trengte til å utføre planene sine.
- Slik som landet ligger nå er det umulig å fikse en storskala-finansiering, sier Bjørn Thelin til nettavisen Vision. Han er administrerende direktør for Oppido. Thelin forteller at selskapet nå har valgt å satse helt annerledes og dermed minsker kapitalbehovet og risikoen i prosjektet.
I stedet for å etablere en egen portal forhandler nå Oppido med andre portalaktører om et lojalitetsprogram. Planen er at Oppido skal ta provisjoner på økt salg.
Den opprinnelige planen var å etablere en egen portal som skulle sluse e-handlere til seg, generere mye penger og bli et kraftsenter innen e-handel. Planen var også å bruke svimlende 800 millioner kroner på å befeste seg til denne posisjonen.
Oppido skal lansere sine tjenester i høst, og regner med å tjene penger innen ganske kort tid. Markedsføringen vil bli tilsidesatt til fordel for tekniske løsninger.
- Det blir mer som "Intel Inside". Vi vil dra nytte av portalene og e-handelselskapenes markedsføring, sier Thelen.