BEDRIFTSTEKNOLOGI

Høstkjøret på SIMM igang

Det årlige høstkjøret på SIMM, som uteble i 1995, er igang. De siste dagene har prisene på minne gått opp med 10 til 50%

Jens Kanden
26. sep. 1996 - 11:25

Prisene på minne/SIMM har skutt i været de siste dagene. Etter unntaksåret 1995, hvor PCsalget sviktet og prisene på minne faktisk gikk ned i siste kvartal, ser det ut til at vi er tilbake til det vanlige høstkjøret på minne som pleier å komme i september/oktober hvert år.

- Markedet er helt vilt og prisene endrer seg fra time til time, sier Kari Gjone, innkjøper hos Santech importør av minnebrikker. Når jeg kommer inn om morgenen får jeg en pris. Når jeg ringer tilbake litt senere har prisene gått opp. Det er helt crazy, sier Gjone.

- Nå er det plutselig blitt dårlig tilgjengelighet og vanskelig å skaffe endel brikker, sier Tove Sørby, stedfortredende innkjøper for John Aspholm i komponentavdelingen til importør av minnebrikker - Computer 2000. Det er er ikke lett å henge med når prisene endrer seg hele tiden og kundene skriker etter varer som ikke er å oppdrive, sukker Sørby.

- Vi har ikke merket så mye ennå, sier Trond Dahl, daglig leder i American Computer Peripherals AS, en dataforhandler. Dog, ser det ut til at vi har nådd bunnen på for eksempel 4MB. Prisene har krøpet opp med en 10-12% de siste par dagene, avslutter Dahl.

- Vi fikk de første signalene fredag om at noe var i gjære, sier Bengt Boquist, produktsjef for minne hos Electronic Equipment Trading AS, importør av standard minne og minne fra Kingston Memory. Først merket vi det på 16MB, men nå ser det ut til å gjelde alle modulene. Jeg vil understerke at dette gjelder standard minne kjøpt i spotmarkedet. For eksempel Kingston minne, som er basert på Kingstons langsiktige kontrakter med store chipprodusenter, er foreløpig ikke påvirket av kjøret i spotmarkedet. Hittil har vi sett en økning på opptil 40% på enkelte moduler. De signalene jeg har fanget opp fra produsentene er at prisene er på vei opp i alle ledd i spotmarkedet, avslutter Boquist.

Etter nesten ett år med stadig fallende priser på minne, har trenden foreløpig snudd. Produsenter, viderforedlere, distributører og forhandlere har alle tapt penger og omsetning på det kraftige prisfallet. Norges største aktør på minne, Santech ASA, rapporterte sitt første tap noen sinne på grunn av det vanvittige prisfallet. Fra oktober 1995 til begynnelsen av september i år, ble prisene redusert med 80% i forhold til sin opprinnelige verdi. Det er svært dramatisk. (digi:data har dekket dette i tidligere artikler DRAMmeglassene er tomme og Nedgang i minnebransjen i juli).

Alle de store produsentene av chips har vært igjennom en omstilling de siste 10 månedene på grunn av det kraftige prisfallet. Åpningen av nye fabrikker har blitt utsatt og mange har redusert sin produksjon. PC-produsenter har sluttet med dobbel- og trippelbestillinger av minne for å sikre sin egen produksjon, en praksis som var vanlig inntil for ett år siden. Videre er alle aktørene i bransjen fra produsent til forhandler interessert i å få opp prisene tter et tøfft år.

I perioder med rask oppgang opplever man et slags hysteri hvor avgjørelser blir tatt raskt og store penger står på spill. Aktører som egentlig er handelsfolk blir plutselig stilt i en situasjon hvor de må "ta posisjon" i et flyktig marked. Man selger en minnebrikke og garanterer en pris før man har kjøpt inn varen og er sikker på sin innpris. Problemet er at databransjen er trent opp til å takle et marked med stadig synkende priser, ikke stigende priser. Bransjen har derfor så lite som mulig på lager og mange aktører bestiller ikke varer før de er solgt.

Denne praksisen fungerer bra i et stabilt marked. Derimot når prisene går kraftig oppover, må man stille pris til en kunde uten å være sikker på innpris. Noen aktører takler dette ved ikke å selge varer før de er kjøpt inn. Det har sin pris ved at det bremser omsetningen kraftig og øker risikoen for tap hvis prisutviklingen snur på seg. De fleste aktører velger en mellomløsning hvor de kjøper inn oftere enn vanlig og legger et ekstra påslag på prisen for å sikre seg. Man har også aktører som tar kjemperisiko ved å kjøpe inn store lagere for å sitte på og selge på topp.

Summa summarum har vi nå en situasjon hvor mange i bransjen ønsker at prisene skal gå opp etter lang tid med lave priser. Videre er det knapphet på minnemoduler - en knapphet som kan være reell eller skapt ved at store aktører holder igjen varer for å få opp prisene. Vi er også inne i databransjens tradisjonelt mest hektiske sesong hvor det er vanlig at etterspørselen øker og prisene stiger. Til slutt har vi et flyktig marked hvor prisutviklingen forsterkes ved at alle aktørene legger på et ekstra "risikopåslag" .

Det blir en spennende høst på minnfronten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.