BEDRIFTSTEKNOLOGI

Hoteller kutter ut folk i skranken

For å kutte kostnader dropper nå to norske hoteller blant annet folk i resepsjonen.

31. mars 2005 - 12:12

Astoria Hotell i Trondheim har slitt i 20 år og var for ett år siden i fritt fall, før det ble kjøpt opp av ny arbeidsgiver som startet hotellkonseptet P-Hotels, skriver Adresseavisen.

P-Hotels lar deg bestille rom via Internett, wap og SMS. Når du ankommer hotellet trenger du bare å taste en pinkode og ditt mobilnøkkel for å få utlevert romnøkkel fra den minibanklignende resepsjonen.

Ankomstkoden mottas via epost og innsjekkingsskranken er selvbetjent. Kvitteringen hentes på nettet. Med åtte tastetrykk får man bekreftelse i løpet av fem minutter på mobiltelefonen om hotellrommet.

Ekspressinnsjekking og SMS gjør det enklere for kundene og rimeligere for ny hotelleier, som dermed kan gjøre god butikk på konseptet.

Hemmeligheten bak den billigste overnattingen er at P-Hotels har tatt bort frokostbuffeen, hotellbaren, minibaren, betalings-TV og flere resepsjonsansatte. Rommene har fått en flatskjerm og trådløst nettverk. Om morgenen får hver gjest frokost servert på rommet.

Et enkeltrom koster 500 kroner natten.

Ifølge Adresseavisen vil P-Hotels nå spre konseptet til andre byer. Først ut er Oslo, hvor de er i forhandlinger med flere interessenter.

P-Hotels vurderer å kjøpe to eiendommer i området rundt Stortinget, Grand Hotel og Slottet. Det planlagte oslohotellet vil få 50 til 120 rom, forteller Hofstad.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.