Hotellrom bookes på nettet

Antall nordmenn som velger tastatur fremfor telefon når de bestiller hotellrom eksploderer. Nettreisebyrået ebookers.no melder om 255 prosent vekst i første halvår.

– Denne trenden bare fortsetter å forsterke seg, fordi kundene opplever at de finner både mer og bedre informasjon på nettet, forteller Bengt Olsen, daglig leder for ebookers.no i Norge.

Rolf Forsdahl, direktør for reisebransjeseksjonen i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, regner med en vekst innen nettbooking generelt på godt og vel 10 prosent i år. – Hotellbooking vil neppe ha mindre vekst enn de øvrige, og hotellene som ligger inne i portaler og i reisebyråenes søkesystemer vil oppleve størst vekst, sier han.

I mars lanserte ebookers.no ny bookingmotor med hoteller fra hele verden, og ut 2005 venter Bengt Olsen en salgsøkning på over 200 prosent på hotell, leiligheter, hus og herberger. Totalt ligger salgsøkningen på 255 prosent hittil i år.

– Siden årsskiftet har vi jobbet hardt for å bli en komplett leverandør på hoteller og bosteder. Den nye bookingmotoren har fått svært god respons hos kundene, både på grunn av mye bedre søkefunksjon og særlig på grunn av kunderangeringen som måler hvor fornøyde tidligere gjester er med hvert hotell, sier Olsen.

– Fra kundens ståsted er hotellkjøp komplisert. Du vet ikke hva du får før etter at du har kjøpt det, og dermed blir informasjon i forkant svært viktig. Og denne informasjonen må oppleves som troverdig, for eksempel i form av uavhengige omtaler og tilbakemelding fra andre brukere. Informasjon fra hotellene oppleves som mindre troverdig, forteller Ragnhild Silkoset, førsteamanuensis ved institutt for markedsføring på BI.

Hun mener at prisen på hotellrom er en overvurdert faktor, og at bransjen vil tjene på å lære seg at folk flest er ute etter tilfredsstillende pris, altså en pris som er i tråd med hva hver enkelt av oss forventer at oppholdet skal koste. Vi velger ikke automatisk det produktet som er billigst, selv om vi har det rett foran oss.

– Hvis man for eksempel skal til London og har funnet tre mulige hoteller, vil nok mange unngå det billigste hotellet fordi man automatisk antar at det er dårligere enn de andre. Og da forsvinner mye av poenget med å selge til kostpris for å være billigere enn konkurrentene, påpeker Silkoset.

Hun tror at det i fremtiden vil dukke opp stadig flere nettaktører som tilrettelegger og koordinerer hele reisen, og som dermed vil fungere mer som den tradisjonelle reisekonsulenten.

– Det vil ikke overraske meg om vi om noen år vil få en dominerende aktør på nettreiser, slik som Amazon.com er det på bøker og Google er det på nettsøk, sier Silkoset.

Til toppen