Houdini vil ikke forsvinne i mengden

I Sverige starter i disse dager et nytt webbyrå, Houdini, som skal overraske internettbransjen med sine interaktive løsninger. Det er eid av Sverige største medieinvestor, A-Com-gruppen, som dermed entrer inn på en ny arena.

- Houdini som navn forplikter. Han var en person som ikke lot seg hindre av noen begrensninger. For oss handler det om å ha et lekende forhold til kompleks informasjon og gi sterke opplevelser for brukeren, sier Jerker Sojdelius som er en av ti som har startet selskapet.

De ti er utbrytere av to andre webbyråer i Sverige, Reference og Nation, og skal ifølge reklamen utvikle storybaserte konsepter som inspirerer bærere av informasjonen, først og fremst i næringslivssegmentet. Selskapet er eid med 50 prosent av gründerne og 50 prosent av A-Com-gruppen, Sveriges største medieinvestor.

- Vi mener absolutt at det er en mangel på skikkelige aktører innen business-to-business, sier Thomas Hvid til digi.no. Hvid er administrererende direktør i A-Com som skal børsnoteres på O-listen i Stockholm i november.

- Det er for mange løsninger som er tradisjonelle og kjedelige innen internettbransjen, mener han. Houdini skal sprøyte liv i internettet, mener A-Com sjefen.

Investeringene til A-Com er ofte 50 prosent eierskap med ambisjoner om å bli majoritetseiere på sikt (75 prosent). Og antallet ansatte i datterselskapene holdes ofte nede på rundt 35. Ifølge Hvid er det viktig å beholde dynamikk og kreativitet gjennom mindre enheter og blir det for mange i ett selskap, dannes det ofte et nytt.

Hvid opplyser at dette er første investeringen i et internett konsulentselskap/webbyrå. Til sammen har A-Com investert i et 40-talls selskaper hvor mediebyrået Synergi (Sandberg Synergi i Sverige og Synergi RF i Norge) er det mest kjente.

Årsomsetningen er på én milliard svenske kroner brutto, og byråinntekter på 320 millioner netto. Av de 40 selskapene er over ett dusin IT- og internettselskaper, men de fleste befinner seg innen områder som IT-strategi og datasikkerhet.

I Norge har A-Com kun noen engasjement, inkludert mediebyrået Synergi RF, pluss et par norske selskaper innen DM, Nerell Direct og Locomotiv. Hvid sier at det er naturlig i et lengre perspektiv å utvide engasjementet til Houdini til også å gjelde resten av Skandinavia.

- Men først må de opp å stå i Sverige.

- Vi vet at det finnes stor etterspørsel etter det vi kan tilby. Vi har allerede internasjonale oppdrag, og vår ambisjon er å bli et navn som andre byråer i Europa kan sammenlikne seg med, mener han.

Til toppen