JUSS OG SAMFUNN

Hovdan ber om å bli trodd

Lederen for kulturkomitéen på Stortinget tror ikke distriktstaktikken til Norsk Radio Digital kommer til å virke. Prosjektleder Roy Hovdan påstår at distriktsprofilen er ekte og ikke kun et påskudd for å kapre den siste DAB-konsesjonen.

Hilde Nyman
28. mai 1999 - 06:09

Når Statens Medieforvaltning før fellesferien tildeler den siste konsesjonen i DAB-blokken (Digital Audio Broadcast), er det to ganske ulike søkere som knives.

Den ene søkeren er Radio 2 Digital, som har Aller-gruppen, Scandinavian Broadcasting System (SBS) og PeSju Kristen Riksradio. De satser på debatt- og kommentarstoff. På den andre siden står Norsk Radio Digital (NRD) som har flere kjendiser bak seg på investorsiden. Kanalen satser på en distriktsprofil med hovedkontor i Kristiansand og skal nesten bare spille norsk musikk.

Distriktsprofilen er selvpålagt, men leder i Familie-, kultur og administrasjonskomitéen på Stortinget, Ola T. Lånke, sa til digi.no onsdag at han ikke trodde denne taktikken kom til å virke.

Roy Hovdan.
Roy Hovdan.

I NRD avviser prosjektleder Roy Hovdan at kanalen kun satser på distriktsprofilen for å få konsesjonen og stryke politikerne med hårene.

- Det finnes andre grunner også. Selvfølgelig vet vi at det er politisk korrekt, men det er også andre gode grunner. Den viktigste årsaken er den sammensetning av næringsliv og utdannings- og mediemiljø i området, og Agder og Kristiansand har en del høyteknologibedrifter. I tillegg koster lokaler og bygninger mindre og lønnsnivået er lavt, understreker Hovdan.

Men han er rask til å vektlegge at de ikke skal bli en distriktsradio.

- Vi skal være et riksmedium som også har studio i Oslo, sier Hovdan.

- Skal du personlig flytte til Kristiansand?

- Nei, det får vi se på. Min oppgave nå er å forsøke å få konsesjon, så får vi se hvilken posisjon jeg får etter det, sier Hovdan til digi.no.

Konkurrenten Radio 2 Digital har i sin konsesjonssøknad sagt at debatt- og kommentarstoff vil prege deres kanal om de får konsesjonen. NRD tar sikte på å ha mye musikk.

- Kommersiell radio skal ha mye musikk. Det skal nok også motparten, om det er de som får konsesjonen. Forskjellen er at vi skal spille mye norsk musikk, og på den måten sikre mangfoldet. Noen vil vel si at det kan være en tvangstrøye, men med 6.000 innspillinger i året, faller det på sin egen urimelighet, sier Hovdan.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra