Høy på pizza og snus

Den gjennomsnittlige Internett-brukeren er storkonsument av frossenpizza, samtidig som han bruker dobbelt så mye snus som andre, og spiser sjeldnere makrell i tomat og interesserer seg bare ørlite grann for hagearbeid.

Konklusjonene er fra den nyeste Gallup-undersøkelsen om Internett-brukere i forhold til "andre mennesker".

- Vi har brukt Forbruker & Media for å konstruere bildet av den gjennomsnittlige brukeren, og han er ikke helt som alle andre mennesker, skriver Gallups kundeblad.

Ulf Andersen som er avdelingsleder for Gallups Internett Research-avdeling avliver myten en gang for alle:

- Norske Internett-brukere er ikke, og har aldri vært, kvisete gutter i puberteten.

Andersen sier videre at de som bruker Internett i dag er en ganske ressurssterk gruppe mennesker som først og fremst bruker nettet til daglig på jobben.

- Hovedtyngden av brukerne er fortsatt en relativt homogen gruppe menn i begynnelsen av 30-årene, og vi har fortsatt en like stor (eller like liten) andel kvinner på nett i dag som vi hadde for tre år siden, sier han i Gallups kundeblad.

- Mange synes å tro at vi oppfører oss helt annerledes når vi beveger oss inn i nett-verdenen, men det er selvsagt ikke riktig. Vi liker jo de samme tingene på nettet som utenfor, og du blir ikke plutselig veldig opptatt av nakne damer ved å kjøpe et nyhetsabonnement på Internett, sier Andersen.

Lesing av nyheter er ifølge Gallup det vi gjør mest på nettet. Og fordi Internett-brukere i Norge i dag i stor grad er travle, ressurssterke, karrierebevisste mennesker i sin mest hektiske livsfase, er det naturlig at frossen-pizza-inntaket er høyt og restaurant-frekventeringen hyppig.

Andersen sier til slutt at selv om nettbrukerne ikke er helt som andre, skyldes ikke det at de er nettbrukere, men at de tilhører en del av befolkningen som har litt andre interesser og holdninger enn resten. Han spår også at dette vil endre seg raskt, etter hvert som Internett blir "allemannseie".

- Nettbrukerne vil tenke og gjøre det samme som befolkningen generelt fordi hele befolkningen blir nettbrukere, og denne sammensmeltningen forventer vi å se om to-tre år, sier han.

Til toppen