Høy PS på norske programvarehus

Mens prisingen på Ark, EDB og Merkantildata kan synes høy i forhold til tilsvarende svenske selskaper, er tilfellet det motsatte hva gjelder programvarehus. Langt større andel av de norske programvarehusene tapte penger i 1997, men målt i forhold til omsetning (price/sales) ligger de likevel langt høyere i pris enn sine svenske motstykker.

Gjennomsnittlig Price/Sales 97 (PS97) beregnet utfra 1997-tall, viser store forskjeller mellom prisingen på norske og svenske programvarehus. Gjennomsnittet for de ti norske programvarehusene på Oslo Børs ligger på 5,69 mens nøkkeltallet for de åtte svenske børsnoterte selskapene har et gjennomsnitt på 3,00. Trekker man ut svært så profitable Context Vision (som forøvrig er svensk) fra den norske lista, blir gjennomsnittlig PE for Norge redusert til 3,95.

Splitter man opp tallene ligger det også forskjeller innen de ulike segmenter i bransjen. Ser man for eksempel på PS-tall for selskaper som lager administrativ programvare, er forskjellene fortsatt påfallende. I Norge har vi definert denne gruppen til å omfatte Visma, Provida, PC-Systemer og Agresso, og gjennomsnittlig PE utfra omsetningstall i 1997 ligger på 4,37. For de svenske programvareselskapene i samme kategori - IBS B, IFS, Intentia og SPCS - ligger gjennomsnittet på 3,2.

Til tross for de store forskjellen er profitabiliteten for de norske selskapene dårligere. Mens tre av åtte svenske selskaper gikk i minus ifjor, gikk seks av de ti norske programvarehusene med tap (inkluderer Context Vision). Hos ADB-selskapene gikk samtlige av de svenske selskapene i pluss, mens tre av de fire norske selskapene i undersøkelsen tjente penger.

- Forskjellen kan skyldes at mange norske programvarehus er i en fase der de bruker mye av sine penger på satsing i utlandet. Noe av disse kostnadene skulle muligens blitt aktivert på omsetningen dersom man skulle fått et helt korrekt bilde, sier en analytiker til digi.no. Han mener imidlertid at det ikke alene kan forklarer den store forskjellen, ettersom flere av de svenske selskapene også har jobbet sterkt for å etablere seg i utlandet.

Oversikten over selskapene som deltok i undersøkelsen.

Undersøkelsen er foretatt i samarbeid med Dagens IT i Sverige. Kursene som er benyttet er fra fredag 27/2 98.

Til toppen