Høy trafikk gav bank-krasj

Før helgen knelte flere nettbank-tjenester i Trøndelag, og i dag forsvant kontakten med kundenes konti.

Før helgen knelte en av serverene til EDB Novit i Trondheim, og stoppet all nett-banking for alle kunder i blant annet Sparebank1 og Bergensbanken. EDB Novit leverer IT-tjenester til bank- og finansmarkedet, og har blant annet ansvaret for nett- og telefon-banktjenestene til de ovenstående. Serveren knelte på grunn av høyere trafikk enn forventet, og systemet er nå oppgradert til dobbel kapasitet, sier administrerende direktør i Novit Bjørn Ranum til digi.no.

Men iløpet av dagen idag var det mer som gikk galt: Sparebank1 Midt-Norge har i skrivende stund ikke tilgang til egne kunders konti, og det samme gjelder for de av kundene som forsøker å komme til via telefonbank eller nettet. Årsaken er nok en gang feil hos EDB Novit, men har ingen ting med sammenbruddet før helgen å gjøre, sier Ranum. -Vi har et lite problem på hovedsystemet på mainframe, som oppsto i forbindelse med vedlikehold.

- Problemet gjorde at vi stengte av maskinen mens vi fikser det, det gjelder kun Sparebank1s kunder, og vi skal være oppe igjen iløpet av kvelden, sier Ranum til digi.no. Han synes ikke det er så mye å skrive om, noe journalisten som forgjeves har hengt på telefonen hele ettermiddagen for å sjekke om lønna har kommet inn, er noe uenig i.

-Vi innser at det er et problem for de som vil komme til kontoene sine, men jeg har ikke inntrykk av at det på noen måte svekker tilliten til nettbanken generelt, sier leder ved Sparebank1 Midt-Norges servicesenter Øivind Melbye til digi.no. Melbye anslår at EDB Novits oppgradering til dobbelt kapasitet vil holde til omkring årsskiftet, og han tror ikke det blir flere problemer tross den eksplosivt økende populariteten til nettbaserte bank-tjenester. Sparebank1 har samarbeidet med EDB Novit (i sin daværende form) siden 1967, og samarbeidet har i følge Melbye vært upåklagelig.

Til toppen