Høye ambisjoner i Facebook IPO

Nye lekkasjer om hvordan selskapet ser for seg sin børsdebut.

Wall Street Journal viser til anonyme kilder i Facebook i et oppslag om selskapets forberedelser til en børsintroduksjon – IPO eller «initial public offering» – som mange investorer ser fram til.

Oppslaget har fått Bloomberg til å avhøre egne kilder. Disse bekrefter framstillingen i Wall Street Journal.

Amerikanske selskaper med over 500 aksjonærer er pålagt å offentliggjøre sine regnskaper. Facebook har sagt at de regner med å passere denne grensen på et tidspunkt som gjør at regnskapet må gjøres kjent innen utgangen av april. Det er ikke nødvendig å gå på børs bare på grunn av denne regelen, men det betraktes som svært lite hensiktsmessig å være underlagt et påbud om offentlige regnskaper uten å kunne høste fordelen ved en tilstedeværelse på børsen.

Regelen forvaltes av USAs finanstilsyn SEC (Securities and Exchange Commission), som selv erkjenner at den er uhensiktsmessig fordi selskaper presses til å gå på børs for tidlig. Et initiativ i juni om å heve grensen til 1000 aksjonærer har hittil strandet i kongressen.

Lekkasjene fra Facebook tyder på at man vil velge en børsintroduksjon en gang i andre kvartal 2012, og at de nødvendige papirene kan leveres til SEC allerede innen nyttår. Et prospekt skal allerede være klart. Mens sedvanen er at prospekter i forkant av en børsintroduksjon skrives av banker og eksterne advokater, har Facebook kun brukt intern kompetanse.

De tyder videre på at Facebook tenker å hente inn 10 milliarder dollar, på vilkår som verdsetter hele selskapet til 100 milliarder dollar.

Det innebærer en verdiøkning på over 50 prosent fra august, da reklamegiganten Interpublic Group (IPG) solgte halvparten av sin aksjepost i Facebook for 133 millioner dollar. Denne transaksjonen priset Facebook til 65,5 milliarder dollar. Spekulasjoner om at Facebook kan være verdt så mye som 100 milliarder dollar er ikke bekreftet av noen kjent transaksjon.

Eksperter advarer at mye kan skje de kommende månedene, og at både interne og eksterne forhold kan gi IPO-en en annen profil enn den Facebook ser for seg i dag.

Innhentingen av 10 milliarder dollar betraktes som et ærgjerrig mål. Historiske data som Wall Street Journal har innhentet fra Dealogic viser at bare 13 selskaper har greid å innhente over 10 milliarder dollar i en børsintroduksjon. Av disse er tre amerikanske, og et av tilfellene er reintroduksjonen av General Motors som skaffet 18,1 milliarder dollar i ny kapital i fjor. Børsintroduksjonen som innhentet mest ny kapital er den til Industrial & Commercial Bank of China, med 21,9 milliarder dollar i oktober 2006. Til sammenlikning innhentet Googles børsintroduksjon i 2004 1,9 milliarder dollar.

eMarketer anslår Facebooks omsetning i 2011 til 3,8 milliarder dollar. Det er mer enn en dobling av anslaget for 2010. Facebook antas å kunne opprettholde høy omsetningsvekst.

100 milliarder dollar i markedsverdi kan sammenliknes med følgende verdier for store IT-selskap, hentet fra Yahoo Finance:

  • Apple: 350 milliarder dollar
  • IBM: 215 milliarder dollar
  • Microsoft: 209 milliarder dollar
  • Oracle: 151 milliarder dollar
  • Intel: 119 milliarder dollar
  • Cisco: 97 milliarder dollar
  • SAP: 68 milliarder dollar
  • HP: 53 milliarder dollar
  • Dell: 27 milliarder dollar

Hittil i år har to amerikanske nettselskaper gjennomførte IPO-er.

Groupons ble gjennomført 3. november med en kurs på 20 dollar per aksje. Kursen holdt seg over 24 dollar fram til 21. november. I går kveld var den nede i 15,37 dollar.

LinkedIn gikk på børs 19. mai med en kurs på 45 dollar og endte første børsdag på 94,25 dollar. I går kveld var den nede i 60 dollar.

Til toppen