Høye forventninger til Madonna og Harry Potter

AOL Time Warner fikk lavere omsetning, men bedre resultat enn ventet. Underholdningsgiganten følger tradisjonen med å cashe inn i nedgangstider.

Det sammenslåtte mediakonsernet AOL Time Warner har lagt frem resultatet for sitt andre kvartal i dag.

Omsetningen i kvartalet endte 9,2 milliarder dollar, hvilket blant annet skyldes en oppgang på ti prosent i abonnementsinntekter. Konsernet sier at de nå har 135 millioner abonnenter. I tilsvarende kvartal i fjor var omsetningen på proforma basis 8,9 milliarder dollar.

På forhånd var det ventet at omsetningen skulle ligge på 9,74 milliarder dollar.

Driftsresultatet før avskrivninger ble bedre enn forventet med en fortjeneste per aksje på 32 cent. På forhånd var det ventet at dette resultatet skulle ligge på 28 cent.

Etter alle avskrivninger og engangskostnader endte resultatet med et tap på 734 millioner dollar. Konsernet er blant annet tungt belastet med goodwillavskrivninger som en følge av sammenslåingen mellom AOL og Time Warner.

Konsernets såkalte frie kontantstrøm i første halvår var på 1,2 milliarder dollar.

Selskapets ledelse sier i en kommentar til resultatet at de er stolte av det de har fått til så langt i integreringen av de to selskapene, men at de likevel bare er kommet et kort stykke på vei for å hente ut synergigevinster.

For andre halvår forventer ledelsen spesielt gode resultater for film -og musikkvirksomhetene.

Innen film satses det sterkt på at den kommende Harry Potter-filmen vil bli en vinner. Selskapet har også lansert en Video-on-Demand løsning i enkelte testmarkeder som skal være blitt godt mottatt blant kundene. Denne virksomheten skal nå utvikles videre.

Topp slagerne innen musikkvirksomheten det siste kvartalet var artistene Missy Elliot, Sugar Ray, Linkin Park, Enya, Uncle Kracker, Stevie Nicks og Eden's Crush.

Konsernet er også hovedsponsor for Madonnas Drowned World Tour 2001 turné som skal ut på veien i USA i disse dager.

Til toppen