Høye kostnader bremser Google-veksten

Søkekongen Google har brukt for mye penger, og leverer nå svakere tall enn forventet.

Mange har lenge ventet på at Googles vekst skal bremse opp, men i flere år på rad har søkemotorkongen bare fortsatt sin rakettvekst.

Det er først og fremst salget av søkestikkord, som Internett-giganten tjener penger på, og der veksten har vært.

Men i går kveld norsk tid, ble tallene for 2. kvartal lagt fram som var langt svakere enn forventet.

Google kan vise til en vekst på 28 prosent og en bunnlinje for 2. kvartal på 925 millioner dollar, rundt 5 milliarder kroner, mot 721,1 million dollar for ett år siden. Det tilsvarer en aksjeverdi i dag på 2,93 dollar, mot 2,33 dollar pr. aksje for ett år siden.

Forventningene om å nå 1 milliard dollar, som ble anslått i 1. kvartal, ble dermed på langt nær innfridd. Grunnen er at alle Googles kostnadsposter har steget i 2. kvartal.

Investorer har ikke tidligere trengt å bekymret seg over utgiftene ettersom veksten har vært så sterk. Men når salgsveksten nå avtar, kan selskapets aggressive forbruk skape uroligheter, frykter analytikere.

Resultat før skatt økte med 58 prosent til 3,87 milliarder dollar, rundt 22 milliarder kroner, som i hovedsak skyldes inntekter fra web-søk og nettreklame i form av søkestikkord, skriver Google i pressemeldingen.

Til toppen