Høyere minne-priser signaliserer opptur

Hynix, verdens største minne-brikkeprodusent, har økt prisene for tredje gang på noen uker. Dette er et nytt signal om lys i tunnelen.

Minneprisene er en god indikator for hvordan IT-bransjen og relaterte industrier gjør det, for stadig flere produkter skal ha store mengder dataminne i seg.

Prisene har lenge være rekordlave og mange produsenter har tapt penger, men nå øker produsentene prisene, noe de bare kan gjøre fordi etterspørselen har snudd, poengterer analytikere.

For tredje gang på noen uker jekker markedslederen Hynix opp prisene. Denne gangen øker prislappen med 30 prosent, noe som virker ekstremt, men ikke er dramatisk i det generelt sett sterkt svingende markedet for DRAM-brikker. Prisløftet Hynix utløste i går gjenspeiler en tro på et bedre marked og løftet da også kursene til mange brikke-produsenter verden over, skriver Wall Street Journal.

Den nordiske storbanken Nordea (tidligere bl.a. Kreditkassen) tar også med prisøkningene fra Hynix som en viktig indikator når de spår utviklingen for 2002 i en fersk rapport.

Amerikanske Micron, tyske Infineon og sørkoreanske Samsung vurderer også å øke prisene.

En annen hyggelig nyhet er at salget av databrikker løftet seg nesten 1,6 prosent fra oktober til november. Det er særlig Europa som trekker opp salget. Dette viser ferske tall fra Semiconductor Industry Association. Men det vil ta tid før bransjen klarer å hente inn fallet på 42 prosent fra november 2000.

Til toppen