Høyesterett skal avgjøre mobilreklamasjon

30. august skal Høyesterett avgjøre om en mobiltelefon er et varig produkt eller en forbrukergjenstand.

Er en mobiltelefon et varig produkt eller en forbruksgjenstand? Striden om hvor lang lenge man kan kreve at en mobil varer og få rettet feil på produsentens regning har rullet i mange år, men i fjor bestemte Forbrukerforsikring seg for å ta saken til retten.

På vegne av en av sine kunder gikk de til sak og fikk medhold i Oslo Tingrett om at det er fem år og ikke tre slik mobilbransjen og bransje-organisasjonen Elektronikkbransjen hevder.

Dette har fått Elektronikkbransjen til å anke Oslo tingretts dom direkte til Høyesterett.

Nå er det klart at ankesaken går rett til Høyesterett den 30. august. Stiftelsen Elektronikkbransjen er glad de slipper å ta turen innom lagmannsretten.

- Vi ønsker en tolkning av forslaget dommeren kom med i tingretten. Vi oppfatter det slik at han kom med en løsning som ligger mellom to til fem års reklamasjonstid, og da må eventuelt loven endres, sier infosjef Erik Andersen til ABC Nyheter.

Forbrukerkjøpsloven § 27 heter det: «Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år».

Administrerende direktør Synnøve Bjerke i Elektronikkbransjen har tidligere uttalt at Norge vil skille seg kraftig ut europeisk sammenheng med fem års reklamasjonsfrist og at resultatet kan bli dyrere telefoner.

Hun mener også at det er vanskelig å forvente at mobiltelefonene skal vare i vesentlig lenger enn to år med den tøffe bruken de blir utsatt for i dag.

Til toppen