Høyre tror nettvalget blir avgjørende

- Partienes nettkampanjer blir stadig viktigere, sier Hanne Bjerknes i Høyre.

- Høyre har en god historie med å være tidlig ute med nye digitale medier. Vi var det første norske partiet som opprettet egne nettsider. Elektroniske nyhetsbrev og streaming av video begynte vi med allerede i 1999, og vi var også først med WAP og løsninger med mobil nedlasting, sier Hanne Bjerknes, som leder informasjonsavdelingen i Høyres hovedorganisasjon.

- Enkelte ganger har vi vært vel tidlig ute. De aller første videooverføringene på nettet kostet oss mye krefter, men ga få seere, forteller Bjerknes.

Partiet er i en utfordrerposisjon til regjeringsmakt ved neste års stortingsvalg. Men mindre enn tolv måneder før velgerne skal til urnene har de ennå ikke kommet ordentlig i gang med valgkamp på nettet.

    Les også:

Samtidig er informasjonssjefen helt enig i oppfatningen om at nettet vil avgjøre valget. Nå jobber de intenst med å se hvor de best kan være til stede neste år.

Hanne Bjerknes, leder av informasjonavdelingen i Høyres hovedorganisasjon.
Hanne Bjerknes, leder av informasjonavdelingen i Høyres hovedorganisasjon.

- Vi i ferd med å legge siste hånd på verket om nye digitale strategier for neste år. Foreløpig vurderer vi å ta i bruk Nettby, Snutter.no, Facebook, Twitter og akkreditering av bloggere i større grad, sier Bjerknes til digi.no.

Bjerknes tror det blir viktig å være til stede på nettet i de kanalene der velgerne befinner seg. Dette er en virkelighet de politiske partiene er nødt til å forholde seg til, mener hun.

- For hver valgkamp så ser vi at nettet blir mer viktig. Stadig flere oppgir at partienes nettinformasjon er viktig for hvem de stemmer på.

For hver valgkamp så ser vi at nettet blir mer viktig I likhet med Arbeiderpartiet lar Høyre seg inspirere av hvordan den amerikanske presidentkandidaten Barack Obama har lykkes med å involvere velgere gjennom sosiale medier. Men også andre.

- Vi inspireres av alle som er gode på området, og ser både på Obama og Republikanerne. Men vi skal ikke være så navlebeskuende at vi bare lar oss inspirere av andre politikere. Apple har en ryddig informasjonsarkitektur og er visuelt veldig interessante.

Høyre anerkjenner at partiets nettsider ikke har kommet i mål med den interaktiviteten de ønsker seg. Partiet var tidlig ute med funksjonalitet der brukerne kunne «si sin mening», men de måtte ta det bort fordi de ikke hadde ressurser til å følge det opp.

- Når vi nærmer oss valgkamp vil sidene får mer kampanjemodus med et mer emosjonelt preg i større grad enn dagens nyhetsfokus.

Denne høsten skal gå med til å sondere terrenget og til innhenting av informasjon. Partiet forteller til digi.no at de håper å ha en ny nettløsning klar «ganske tidlig i 2009».

    Les også:

Til toppen