HP bommet på sitt eget SAP-prosjekt

En vesentlig årsak til HPs dårlige kvartalstall var et forsinket SAP-prosjekt - hos HP selv.

I går kunngjorde toppsjef Carly Fiorina dårlige tall for Hewlett-Packards siste kvartal. (Se sak fra i går ettermiddag i boksen til høyre)

Problemene er konsentrert om avdelingen for bedriftsservere og lagring – «Enterprise Servers and Storage» – som opplevde en omsetningssvikt på fem prosent fra samme kvartal året før – til 3,4 milliarder dollar – og et negativt driftsresultat på 208 millioner dollar.

    Les også:

Da resultatet ble kjent, raste HP-aksjen med 13 prosent.

Den varslede hoderullingen rammet tre tidligere sjefer i Compaq, blant dem Peter Blackmore som frontet HPs salg til verdens storbedrifter.

Fiorinas redegjørelse klargjorde at HPs problemer innen servere og lagring er selvforskyldte. Hun sa at avdelingen hadde ødelagt for seg selv ved en langdryg implementering av et forsyningskjedesystem fra SAP. I stedet for planlagte tre uker med uregelmessigheter, opplevde avdelingen vanskeligheter over seks uker.

Uregelmessighetene førte til at HP gikk glipp av flere salg, og måtte ty til ekstraordinære og dyre metoder for å få varer fram til kundene.

På toppen av dette kom overivrig rabattering i Europa, svakheter i overgang til en ny sentral refusjonsordning og problemer med å kompensere forhandlere.

Ifølge Fiorina gav disse fire faktorene til sammen en omsetningssvikt på 400 millioner dollar, og svekket bunnlinjen med 275 millioner dollar. Hun la til at problemene nå i hovedsak er løst.

En talsperson for SAP sier til Computerworld USA at HPs problemer med sin SAP-implementering ikke kan føres tilbake til svakheter ved programvaren fra SAP. HP er både kunde og partner med SAP, og selger SAP-relaterte tjenester. Det er følgelig ekstra alvorlig å måtte innrømme at man selv har hatt problemer med å implementere SAP, og tapt opptil tre milliarder kroner på det.

Analytikere Wall Street Journal har snakket med mener problemene i HPs serveravdeling gjenspeiler noe mer enn forbigående interne vanskeligheter. Amerikanske analytikere som peker på at HP skvises mellom Dells priskrig innen rimelige servere og lagringssystemer, og IBMs stadig mer vellykkede offensiv i den øvre enden av markedet.

Både Dell og IBM har de siste to årene forsynt seg av markedet på HPs bekostning. IBM skal ha vunnet flere store installasjoner hos kunder som tidligere har sverget til HPs Unix/PA-Risc-servere.

En annen tendens, påpeker analytikerne, er at omsetningen i stadig større grad synes å komme fra produkter med lave marginer. HP øker raskere innen PC-er enn innen servere, og har vært flinkere til å løse problemene i sin PC-avdeling enn i sin serveravdeling.

Til toppen