HP bruker 1,2 mrd på bygging av nett-image

Hewlett-Packard skal bruke 1,2 milliarder kroner på å overbevise deg og andre kunder om at også de er et internett-selskap. IBM og andre konkurrenter snudde seg mot internett allerede i 1996.

Hewlett-Packard har hittil vært mest kjent for sine ingeniøraner. Men ute på byen er det ikke lett å sjekke opp kunder med tykke brilleglass, kortermet hvit skjorte og mange kulepenner i brystlommen. HP har derfor tatt turen til skredderen og lanserer i dag sin nye internett-dress.

Internett-dressen er en del av en større omlegging av selskapet. I de senere år har HP blitt kritisert for å mangle fokus og har falt bak konkurrenter som Sun og IBM. For å rette på dette offentliggjorde selskapet i forrige uke at de skal skille ut instrument- og komponentdivisjonene i et eget selskap.

Det koster å kjøpe seg nye klær - 1,2 milliarder kroner skal HP svi av på et forsøk om å fortelle sine kunder at også de er et internett-selskap, forteller Wall Street Journal. Mesteparten av pengene går til tv-reklame og en, tre og fire-siders annonsekampanjer i de største amerikanske avisene. Til å begynne med skal annonsene fokusere på totalløsninger og tjenester for senere å dreie over på HP-produkter.

Det er ikke kjent hvordan HP Norge deltar i annonsekampanjen da det var ikke mulig å få tak i ledelsen i dag tidlig.

Men som med vanlige moteklær kan det være at HP vil få merke at du får mest oppmerksomhet når du er tidlig ute. HPs strategi fremstår kanskje ikke veldig innovativ i forhold til konkurrentene. Allerede i 1996 gjennomførte IBM, Sun, Microsoft og Digital (nå Compaq) omfattende reorganiseringer og markedskampanjer for å innrette seg mot det raskt voksende internett-markedet.

I Følge Wall Street Journal er HP i ferd med å danne en ny internett-handelsgruppe innen selskapet, men det er ikke kjent hvor mange ansatte dette vil omfatte.

Til toppen