Anita Krohn Traaseth, toppsjef i HP Norge, er landets ukronede PC-dronning. Ferske tall viser at selskapet befestet sin posisjon i det norske PC-markedet i tredje kvartal. (Bilde: Digi.no)

HP fester grepet i Norge

Full dominans i PC-markedet.

Analyseselskapet Gartner har publisert sine anslag over utviklingen på pc-markedet i Vest-Europa i tredje kvartal, målt i volum.

Tallene for Norge viser at det ble levert 5 prosent færre pc-er i tredje kvartal i år sammenliknet med i fjor: 289 000 enheter.

Fordelingen per leverandør er spesiell i Norge, sammenliknet med andre vesteuropeiske land.

HP er suverent størst, med en markedsandel på 24 prosent. De økte leveransene med 21 prosent til 69 000 enheter, nesten 12 000 flere enn i tredje kvartal i fjor.

Apple er på andre plass, i år som i fjor. Også de har økt sin markedsandel, med to prosentpoeng til 16 prosent. Leveransene økte med 9 prosent til 46 400 enheter.

Størst prosentvekst har Lenovo, 36 prosent. De øker markedsandelen fra så vidt under 10 prosent til så vidt under 14 prosent, med leveranser på 39 700 pc-er i tredje kvartal i år.

Også Dell øker i det krympende norske markedet, med 12 prosent til 32 000 enheter, og en markedsandel på 11 prosent.

Taperne i Norge er Acer og kategorien «andre».

Acer leverte 31 prosent færre pc-er enn for et år siden. 25 200 enheter gir dem en markedsandel i underkant av 9 prosent, mot 12 prosent for et år siden.

Kategorien «andre» er ned 30 prosent. For et år siden hadde den 36 prosent av det norske markedet, med 110 000 enheter. I tredje kvartal i år er markedsandelen redusert til 26,5 prosent, 76 600 enheter.

Gartners tall for Vest-Europa viser at markedet krymper med 13 prosent til 11,9 millioner enheter.

HP er ned 0,2 prosent til 2,62 millioner enheter. Markedsandelen øker til fra 19 til 22 prosent.

Lenovo er opp 16,3 prosent til 1,47 millioner enheter og 12,4 prosent markedsandel.

Acer er ned 28 prosent til 1,38 millioner enheter og 11,7 prosent markedsandel.

Dell er opp 1,1 prosent til 1,22 millioner enheter og 10.3 prosent markedsandel.

Apple, på femte plass i år som i fjor, er ned 3,1 prosent til så vidt under en million leverte enheter og en markedsandel på 8,4 prosent.

Kategorien «andre» er ned 25 prosent til 4,17 millioner enheter. Markedsandelen faller fra 41 prosent til 35 prosent.

Til toppen