HP fremdeles størst på PC i Norge

Dell hadde ambisjoner om å slå HP i 2005, men HP slo tilbake med sterkt salg av bærbare.

Dell klatret i andre kvartal i år for første gang forbi HPs PC-salg i Norge, mye takket være en storavtale med Statoil. Selskapet hadde ambisjoner om å holde plassen ut året, men det holdt ikke helt til mål.

Dell rapporterte nylig at de har solgt 36,5 prosent flere PC-er i fjor enn året før. Det brakte dem opp i 125.500 stasjonære og 84.800 bærbare for hele året, totalt 210.300.

Det holder ikke til å kapre tronen. HP melder nå at de har solgt 238.069 PC-er i 2005, altså 27.769 mer enn sin erkerival. Dette er rene PC-tall, enkelte andre tall som oppgis inkluderer salget av Intel-baserte servere.

HP har ikke like stor vekst som Dell, hovedsakelig fordi HPs salg av stasjonære maskiner til bedrifter har stagnert. Men veksten deres innen bærbare PC-er er imponerende, særlig til forbrukersegmentet.

HP solgte 44 prosent flere bærbare til konsumenter, som utgjør 47.910 maskiner, og 33 prosent flere til bedrifter, til sammen 64.355. Stasjonære maskiner til bedrifter utgjør fremdeles 89.209 enheter i årlig salg, men dette salget har stagnert, og endte opp fattige en prosent siden i fjor. Salget av stasjonære maskiner til konsumenter økte med 34 prosent, til 36.595 enheter.

For at Dell skal slå HP i år trenger de å slå HPs vekstrate med like mye som i år. Dell er faktisk størst på stasjonære PC-er, men det er bærbare som øker mest.

Blant andre aktører som har kommet med tall skuffer Fujitsu-Siemens. Selskapet solgte færre PC-er, noe som er svært alvorlig i et marked som vokser. Fujitsu-Siemens solgt 109.500 maskiner i 2004 og endte opp på 107.600 maskiner i fjor, et fall på to prosent.

Acer derimot mer enn doblet salget fra 2004 og endte opp på 84.180 maskiner, og Lenovo løftet seg til 72.670, forteller selskapet til Finansavisen.

Komplett solgte 20.000 ferdige PC-er, men solgte samtidig 120.000 hovedkort, noe som dermed reelt sett plasserer dem som en av de store innen PC i Norge.

Til toppen