ANALYSER

HP har doblet PC-salget på et år

HP-sjef Eivind Roald har doblet PC-salget sitt på et år mens Dell sliter med å få opp farten.

22. okt. 2007 - 08:38

Tall for PC-salget i tredje kvartal som Finansavisen viser dramatiske endringer i forholdet mellom de største leverandørene.

HP har vokst kraftig de siste årene og i tredje kvartal gjorde selskapet et nytt voldsomt hopp. HP solgte 145.000 stasjonære og bærbare PCer, en nesten utrolig dobling siden i fjor da HP i tredje kvartal i solgte 73.700 maskiner.

Dermed drar HP fra Dell og de andre leverandørene. For selv om enkelte andre leverandører kan vise til prosentmessig imponerende vekst, ligger de langt bak HP.

- Årsaken til dette løftet er mange. Men større fokus på design og bedre produkter for privatkundene har vært veldig viktig, privatmarkedet går så det suser i Norge, sier HPs norske PC-sjef, Arild Westby.

Westby mener også at HP Norge har fått til riktig miks i hva de gjør selv og hva deres ulike partnere gjør. Han påpeker dessuten at HP har giret opp sin markedsbudsjetter signifikant de siste årene.

Tallene på salget av bærbare illustrerer det nå store spriket i markedet: HP solgte 106.831 maskiner, skriver Finansavisen som har fått tall fra de seks-syv største leverandørene.

Et godt stykke bak HP slåss tre leverandører om 2,3 og 4. plassen. Det er Fujitsu Siemens som er vinneren en vekst på hele 64 prosent og et salg som endte på på 39.800 maskiner.

Acer, på tredje plass, har mistet noe av sin tidligere fart og vokser bare 6 prosent fra i fjor. Og først på fjerde plass dukker Dell poopp med en beskjeden vekst på 9 prosent.

Også på salget av stasjonære PCer, som totalt sett faktisk fremdeles øker, stjeler HP markedsandeler med en vekst på 38 prosent siden i fjor. Den andre store vinneren er Lenovo (tidligere IBM) som gjør et hopp på 84 prosent. Dells stasjonære salg faller bakover med 18 prosent på et år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.