HP kopierer Dells direktsalg

HP kutter partnere og selger direkte som Dell, men foreløpig lever Merkantildata og andre norske partnere trygt.

Den tradisjonelle måten å selge dataprodukter på - gjennom partnere og butikker - er under et stadig sterkere press. Den store slemme mannen, i partnerens øyne, er Michael Dell. Dell spiser langsomt og sikkert markedsandeler med sitt direktesalg fordi dette gir lavere priser.

Nå har dette gått så langt at HP har gitt seg. Til tross for protester fra partnere og databutikker, sender HP i disse dager ut en stor fargekatalog til to millioner små og mellomstore bedrifter i USA. Fra denne katalogen kan bedriftene bestille og kjøpe direkte eller gjennom en partner.

Spørsmålet er om HP har tatt skrittet fullt ut og gir rabatt dersom du bestiller direkte. Hvis ikke, blir direktesalget bare en skinnmanøver.

Her i Norge er partnere som Merkantildata fremdeles trygge.

- Etter fusjonen med Compaq selger vi som mange andre bare direkte til en liten gruppe av våre største kunder. Dette er nå 35 kunder. Alle andre må handle gjennom en partner, forteller Frode Haugli, administrerende direktør i HP Norge til digi.no.

Til toppen