HP Norge jafser markedsandeler

Tall fra første kvartal viser at PC-markedet fremdeles vokser raskt. Den store overraskelsen er HPs vekst.

Dell sliter internasjonalt og kanskje også i Norge, indikerer tall fra det norske analysebyrået DMR som har offentliggjort tall for PC-salget i første kvartal.

Internasjonalt gikk Dell forbi HP i 2004, men siden har Mark Hurd fått orden på HP, mens Dell de siste tre kvartalene har slitt. Tidligere denne uken måtte Dell gå ut må en profitwarning. (Se boksen til høyre)

DMR deler ikke ut detaljerte tall selv, men digi.no har fått DMR-tallene for HP av HP selv.

DMR-tallene inneholder tre overraskelser: Den første er at salget av PCer og Intel-baserte servere fremdeles vokser i et svært hyggelig tempo. Sammenlignet med første kvartal i 2005 har salget i første kvartal i år løftet seg med 15,7 prosent.

Det ble totalt solgt 223.141 PCer i første kvartal i år, hevder DMR. Grafen under viser markedsandeler for både salget av PCer og de 9535 serverne som ble solgt i første kvartal.

Men den viktigste er HPs ekstreme vekst på bærbare PCer. Bærbare utgjør godt over halvparten av totalsalget av PCer målt i antall maskiner og mye mer i omsetning og inntjening.

- Vi har gjort et stort hopp i markedsandel. På bærbare PC fikk vi første kvartal i år en markedsandel i Norge på 28,5 prosent, opp fra 19,1 i samme kvartal i fjor, forteller Ingeborg Flønes, markedssjef for PCer og aksessprodukter i HP Norge til digi.no.

Veksten har kommet jevnt gjennom hvert kvartale siden første kvartal 2005, og Flønes medgir at første kvartal i fjor var dårlig, men veksten er likevel voldsom.

Hun har ikke noen entydig forklaring på den sterke veksten og hevder at det ikke er med priskutt HP har kjøpt seg markedsandeler. En sterkere satsning på SMB-markedet er en av hennes forklaringer.

DMR-tallene viser at Dell har en markedsandel på bærbare på 18,6, men sier ikke noe om markedsandelen deres i første kvartal i fjor. Men alt tyder på at HP har kapret markedsandeler fra Dell - HPs vekst er trolig for høy til at det ikke skal ha skjedd.

digi.no har ikke klart å få en kommentar fra Dell på tallene.

Til toppen