HP og Amazon skal skrive ut enkelt-bøker

Forlagsbransjen sverger fortsatt til trykkerier, men nå satser IT-selskapene hardt på at skrivere skal ta over.

Verdens ledende leverandør av skrivere, HP, har inngått en avtale med verdens største nettbokhandel, Amazon, om leveranse av industrielle fargeskrivere til Amazons Print-on-demand tjeneste.

Forlagsbransjen preges fortsatt av at de benytter store gammeldagse trykkerier som produserer bøkene i store serier. Det blir billigere jo større volumet er og det er dyrt å trykke noen få eksemplarer.

Med print-on-demand-løsninger kan bøkene skrives ut når kundene bestiller. Dermed kan de nettbaserte bokhandlerne redusere varelageret sitt og bøker som ikke selger så godt, vil fortsatt være tilgjengelig.

- Vi tror det er en enorm etterspørsel fra kundene om å få tilgang på long-tail innhold, sier Vyomesh Joshi, HPs sjef for skriverdivisjonen, til Financial Times.

The Long Tail, eller den lange halen på norsk, er et begrep som Wired-redaktør Chris Anderson kom med i en artikkel i bladet, og som han senere tok for seg i en egen bok. Det er en teori som tar for seg etterspørselen etter produkter som ikke er i nærheten av å komme inn på en bestseller-liste, men som allikevel er veldig interessante for en mindre gruppe kunder.

- Denne avtalen vil gi en kraftig økning i antall boktitler som våre kunder kan kjøpe, sier Greg Greely, sjef for Amazons bokdivisjon, til Financial Times.

Ifølge Financial Times, forventer HP en kraftig økning i dette segmentet av markedet. Fra å være et marked som omsetter for en milliard dollar i år, tror HP at det vil være et marked i størrelsesorden 10 milliarder dollar i årlig omsetning innen 2010.

Dette er ikke et marked som HP får være alene i. Også andre giganter som Xerox og IBM tror på den samme utviklingen og de investerer stort for å få sin andel av det kommende markedet.

Til toppen