Med produksjon kun til egen bruk, står Facebook og Google for 20 prosent av det amerikanske servermarkedet. Er noe galt med forretningsmodellen til HP og Dell?

HP og Dells forretnings­modell under press

20 prosent av servermarkedet i USA er «gjør det selv» hos Google og Facebook.

Et oppslag i Bloomberg om at Dell går glipp av serversalg fordi også Facebook – i tillegg til Google og til en viss grad også Microsoft – lager sine egne servere, vekker oppsikt. Bloomberg viser til Gartner-analytiker Jeffrey Hewitt som anslår «gjør det selv»-servernes andel av det amerikanske markedet til 20 prosent.

Google har laget sine egne servere i mange år. Microsoft konstruerer selv serverne de skal ha i sine datasentraler, men lar de store leverandørene sette dem sammen.

Maskinvaresjefen i Facebook («director, hardware design and supply chain»), Frank Frankovsky, fortalte på en konferanse av IT-sjefer i California 18. august (Samsung-Dell CIO Forum) at serverne i Facebooks to nyeste datasentraler er satt sammen av selskapets egne folk. Han forklarte at ingen av produktene fra de ledende leverandørene var sammensatt slik det passet dem.

Det dreier seg ikke om spesielle elektroniske komponenter: Intel leverer prosessorer og brikkesett, og har tilpasset sine brikkesett med tanke på serverparker etter nettskymodellen. Det Facebook nevner av skreddersøm, dreier seg om å kutte unødvendige komponenter og unødvendig programvare, om strømforsyning og om utforming og plassering av kretskort med tanke på maksimal kjøling med minimal bruk av vifter. Frankovsky anslår at de har redusert byggekostnadene for en datasentral i Oregon med 24 prosent, samtidig som de har effektivisert driften med 38 prosent.

I prinsippet gjør altså Facebook det samme som Google, der serverne er skreddersydd etter egne spesielle behov, og der operativsystemet – Linux – er strippet med tanke på kun å levere tjenestene som faktisk trengs.

Ifølge en ledende analytiker i In-Stat, Jim McGregor, utgjør denne utviklingen en klar trussel mot de store serverleverandørenes forretningsmodell, særlig HP og Dell.

Disse to opplever sviktende marginer innen pc-er, og at mange bedrifter beholder eldre pc-er mens de lar ansatte prøve ut nettbrett. Dersom en økende andel servere bygges av store aktører etter gjør-det-selv-prinsippet i stedet for å kjøpes hos de spesialiserte leverandørene, varsler det ytterligere utfordringer.

Det er vanskelig å lese av regnskapene til HP og Dell at de per i dag taper spesielt på denne utviklingen. Men dersom flere følger eksemplet til Facebook og Google, har de et klart problem.

Normalt sett lønner det seg å motta masseprodusert standardvare framfor å organisere logistikken med tanke på å sette sammen de tilsvarende varene selv. Erfaringen til Frankovsky, som er både maskinvare- og logistikksjef i Facebook, tyder på at serverproduksjon bryter denne regelen: Overfor en spesiell type storkunde, som det kan ventes stadig flere av, er de etablerte serverleverandørene rett og slett ikke i stand til å levere tilstrekkelig merverdi til å hindre kunden fra å gjøre det hele på egen hånd.

Til toppen