I en serie felles annonser har Microsoft og Hewlett-Packard Company markedsført sistnevntes Journada lomme-PC. Men i USA bør du være forsiktig, for det finnes mange advokater som ser muligheter til å gjøre penger av det meste.
Under tittelen "Hva kan din Palm gjøre", skrev HP og Microsoft at Journada var Internett-klar. Det er villedende, sier det amerikanske konkurransetilsynet Federal Trade Commission. For det følger ikke med noen modem, det må du kjøpe i tillegg.
De to selskapene stopper nå Journada-annonsekampanjen og må i stedet kjøre annonsekampanjer resten av året i store amerikanske aviser. Annonsene skal forklare hvordan lomme-PC-er fungerer og hva de kan gjøre, skriver Wall Street Journal.
- Kundene står ovenfor så mange valg når de skal kjøpe lomme-PC-er og de må ofte stole på annonser når de skal bestemme seg. Det er derfor kritisk at fakta gjenspeiler nøyaktig hva mulighetene er, sier FTC. Her i Norge har Hewlett-Packard ikke annonsert maskinen som Internett-klar, forteller produktsjef Stian Normann. |