BEDRIFTSTEKNOLOGI

HP og Microsoft villeder kundene

IT-bransjens produktannonser påstår mye. Microsoft og Hewlett-Packard var litt friske, og får nå en klekkelig bot.

4. apr. 2001 - 09:38

I en serie felles annonser har Microsoft og Hewlett-Packard Company markedsført sistnevntes Journada lomme-PC. Men i USA bør du være forsiktig, for det finnes mange advokater som ser muligheter til å gjøre penger av det meste.

Under tittelen "Hva kan din Palm gjøre", skrev HP og Microsoft at Journada var Internett-klar. Det er villedende, sier det amerikanske konkurransetilsynet Federal Trade Commission. For det følger ikke med noen modem, det må du kjøpe i tillegg.

De to selskapene stopper nå Journada-annonsekampanjen og må i stedet kjøre annonsekampanjer resten av året i store amerikanske aviser. Annonsene skal forklare hvordan lomme-PC-er fungerer og hva de kan gjøre, skriver Wall Street Journal.

- Kundene står ovenfor så mange valg når de skal kjøpe lomme-PC-er og de må ofte stole på annonser når de skal bestemme seg. Det er derfor kritisk at fakta gjenspeiler nøyaktig hva mulighetene er, sier FTC.

Her i Norge har Hewlett-Packard ikke annonsert maskinen som Internett-klar, forteller produktsjef Stian Normann.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra