Klokken 16:00 i dag, norsk tid, slapp Oracle og Hewlett-Packard (HP) bomben som får det til å riste i konkurrentenes grunnvoller. De to IT-gigantene annonserte en serie med samarbeidsavtaler som fortrinnsvis skal øke selskapenes evne til å utvikle og levere Oracles Internett-baserte løsninger på HP-plattformen
Den virkelig store skrellen er imidlertid at Oracle og HP etablerer et sinnrikt Internett-samarbeid som betyr at selskapenes salgskrefter knyttes svært tett sammen. I klartekst betyr det at de vil samarbeide om eksisterende og potensielle kunder for på den måten å utvide hverandres markedspotensial ytterligere.
- Dette handler kort og greit om å betjene kundene enda mer effektivt enn før, sier markedsdirektør Harald Løvvik i Oracle Norge til digi.no.
- Vi snakker om en implementasjon av den nye gullkalven innen business-to-businnes e-handel, sier Løvvik, og viser til tall fra Forrester Research som sier at kundeadministrasjonssystemer (CRM) koblet sammen med avanserte call center-løsninger vil utgjøre hele 46,4 prosent av det totale markedet (på 16,6 milliarder dollar) for forretningskritiske applikasjoner allerede i løpet av år 2000.
Ifølge en felles melding de to selskapene sendte ut fra Palo Alto for noen minutter siden handler gigantoperasjonen om å bundle Oracles CRM-produkter med HPs og Oracles salgskorps, slik at de raskere og mer detaljert enn før kan gi kundene det kundene etterpør.
- Dette er prototypen på en helt ny salgsmodell, sier Oracle-sjef Larry Ellison, som overfor digi.no i London i forrige uke ymtet frampå om hvilke salgssamarbeid en kunne vente seg i tiden fremover og som altså dukket opp i dagens storavtale med HP.
Hva går så dagens storlansering konkret ut på?
For HP betyr Oracle-samarbeidet i første omgang raske kroner inn i kassa ved at Oracle nå skal distribuere HPs servere ut i sin egen utviklingsorganisasjon. Dernest skal Oracle installere et betydelig antall HP-servere som skal drifte Oracles datasentre.
Til gjengjeld vil HP sporenstreks lisensiere Oracles salgsprogramvare i til sin egen "Enterprise Computing"-organisasjon, som har et verdensdekkende salgskorps og som skal få Oracle-systemet rullet ut for fullt allerede i februar.
Til sammen gir dette - uten sammenlikning - verdens største CRM salgskorps. Og etter hvert vil enhver salgsperson i HP og Oracle kunne samarbeide og dele informasjon - i sanntid - over Internett. De kan faktisk dele den samme kundeposten. Samtidig vil lederteamene i de to selskapene få umiddelbar tilgang til atskillig bedre statistikker enn i dag, også minuttoppdaterte salgsprognoser.
Oracles CRM-løsninger ventes å bli knyttet direkte opp til HPs tilsvarende system, Front Office - et åpent rammeverk som integrerer elektronisk baserte markedsføring-, salg- og support-applikasjoner.
Se også disse digi.no-sakene:
Larry møter digi.no |