HP selger flere PDA-er i Europa enn Palm

To uavhengige undersøkelser tyder på at HP selger flere PDA-er i Europa, Midtøsten og Afrika enn Palm.

Det britiske analyseselskapet Canalys mener, ifølge Wall Street Journal, at Hewlett-Packard solgte 201.000 PDA-er i regionen Europa, Midtøsten og Afrika (kjent som "EMEA") i tredje kvartal i år. Det er nesten dobbelt som mange som i samme kvartal i fjor.

I samme periode økte Palm sine leveranser med 8 prosent til 186.000 enheter.

IDC har kommet til samme konklusjon for tredje kvartal: HP selger nå flere PDA-er i EMEA enn Palm.

Tall for det globale salget er ennå ikke tilgjengelige, men det antas at Palm, takket være sin popularitet på det amerikanske hjemmemarkedet, vil beholde sin ledelse over HP. Palms globale markedsandel, målt i antall enheter, er kraftig redusert de siste årene. Ifølge Gartner var andelen 50 prosent i 2000 og 37 prosent i 2002 da HP oppnådde 13,5 prosent.

Definisjonen på PDA i disse undersøkelsene utelukker apparater hvis primære funksjon er mobiltelefoni. Det innebærer at innretninger fra blant andre Nokia og Ericsson med full PDA-funksjonalitet ikke er med på statistikken.

En talsperson for Palm sier til Wall Street Journal at det er vanlig å oppleve gode salgstall når man nettopp har lansert en mengde nye produkter, slik HP gjorde i forkant av tredje kvartal. Palm har nettopp lansert tre egne produkter beregnet på både profesjonelle og hjemmebrukere, og har tatt over PDA-mobilen til Handspring, og venter følgelig bedre tall i fjerde kvartal med sitt juleløft.

Til toppen