HP selger mer direkte for å ta Dell

HP Norge-sjef Eivind Roald har begynt å selge mer direkte, noe som rammer blant annet Ementor.

Dell vinner stadig mer av PC-markedet ved å selge direkte, og på den måten klare å presse priser. HP på sin side har hatt som strategi å levere direkte til 35 storkunder, og resten gjennom en knippe partnere.

Men presset fra Dell, gjør sitt til at HP nå endrer salgsstrategi, og vil selge mer direkte.

Dette rammer HPs partnere, særlig de største som blant annet Ementor.

Ifølge Finansavisen har andelen direktesalg aldri vært mer enn ti prosent, helt til i fjor da HP sluttet å oppgi andelen direktesalg.

I regnskapsåret som ble avlagt ifjor sommer, var andelen direktesalg på snaue 20 prosent, og i år har den vokst med flere prosent til.

Partneransvarlig Arild Westbye i HP medgir til Finansavisen at HP nå har informert sine partnere om at de ønsker å gå direkte inn i enterprise-markedet, som defineres som kunder med mer enn 1 000 ansatte.

HP skal ha endret partnersamarbeidet fra Partner One til Preferred Partner Program, som nå skal gi enda større fordeler til lojale partnere.

Men det økende direktesalg kan allerede ha skapt konlikter i partnersamarbeidet, for Westbye innrømmer å ha mistet noen partnere.

Til toppen