HP Norges nye sjef, Anita Krohn Traaseth, skal møte samtlige ansatte til en speed-date i tiden som kommer. Også kunder og partnere vil bli invitert. Kostnadsfokus har gått igjen som tema, avslører den nye sjefen. (Bilde: HP)

HP-sjef på speed-date

Anita Krohn Traaseth bruker sjekkemetode for å bli bedre kjent med ansatte og kunder.

IT-giganten HP har skapt overskrifter det siste halve året. Trøblet begynte da selskapets nå avgåtte toppsjef, Leo Apotheker, lekte med tanken på å skille ut PC-divisjonen i et eget selskap og i samme slengen kjøpte opp det britiske programvareselskapet Autonomy.

Ikke lang tid etter fikk han sparken etter at aksjekursen hadde rast og Meg Whitman tok over.

Lederskifte har det også vært i Norge, men mindre dramatisk. Eivind Roald fikk tilbud om å bli salgssjef for flyselskapet SAS og takket ja til utfordringen. I midten av mars ble det klart at Krohn Traaseth tar over.

For å få en følelse med de rundt 450 ansatte har hun nå invitert hver og enkelt til en kjapp «speed-date» der de blir utfordret til å fortelle sin nye sjef hva de vil hun skal bevare, og hva som bør endres. Når de ansatte har fått sagt sitt skal kunder og partnere også inviteres til en rask date med HP-sjefen.

– De ansatte er så langt mest opptatt av å bevare friheten og fleksibiliteten på arbeidsplassen, de vil bevare sine kollegaer og ha det mer moro på jobben i form av sosiale arrangementer og sammenkomster på kontoret, sier Krohn Traaseth til digi.no etter at vel 70 samtaler er gjennomført.

I en e-post til digi.no blir HPs norske ansatte beskrevet som robuste, men svært glad I selskapet. De ligger imidlertid ikke skjul på at hyppige lederskifter i toppledelsen i USA ikke har vært optimalt. Men det mest slitsomme har vært fokus på kostnadskutt samtidig som oppgavene har blitt flere og ansatte færre.

– HP Norge ansatte liker ikke å gå på kompromiss med behovet sitt for å støtte opp kundene sine og være tilstede ute. Vi må sikre at vi ikke blir for intern fokusert, og balansere leveransene våre innad og utad. Det høres kanskje enkelt ut, men det er det ikke, vi jobber hver dag med dette. Men vi er ikke alene, både konkurrenter og kunder opplever mye av det samme. Det er hvordan vi håndterer dette som utgjør forskjellen, sier Krohn Traaseth til digi.no.

    Les også:

Til toppen